مقایسه دو روش مدین و پارمدین در میزان بروز PDPH در بیماران تحت عمل جراحی ارتوپدی اندام تحتانی به وسیله بی حسی نخاعی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسویه کور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فراوان ترین روش انتخابی برای انجام جراحی ارتوپدی اندام تحتانی بی حسی داخل نخاعی  میباشد علی رغم فواید استفاده از روش بیهوشی اسپاینال،این روش دارای عوارضی مثل سردرد در دوره حاد پس از عمل میباشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه دو روش مدین و پارمدین در میزان بروز PDPH  در بیماران تحت عمل جراحی ارتوپدی اندام تحتانی به وسیله بی حسی نخاعی انجام پذیرفت.

روش کار

این مطالعه کارازمایی بالینی دوسویه کور بر روی 60  بیمار کاندید عمل جراحی ارتوپدی مراجعه کننده به بیمارستان پیمایه شهرستان جهرم انجام پذیرفت. بیماران به طور تصادفی و با پرتاب سکه به دو گروه مدین و پارامدین پارامدین تقسیم شدند.  علایم حیاتی قبل از انجام بی حسی داخل نخاعی و بعد از آن در دقیقه 5، 15 و 30، 45، 60 و 90 حین عمل جراحی و در ریکاوری ثبت گردید.   PDPH در بیماران پس از جراحی به مدت 7 روز و هر روز 1 بار توسط فرد بی اطلاع از نوع پرسشنامه جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss نسخه 21 و آمارهای توصیفی (میانگین، انحراف معیار، تعداد و درصد) و استنباطی (آزمون آنالیز واریانس با اندازه های تکراری آزمون کای اسکویر، فریدمن و تی تست)، صورت گرفت.

نتایج

در زمان های قبل از بی حسی اسپاینال، بلافاصله بعد از بی حسی اسپاینال و 5 دقیقه بعد از بی حسی اسپاینال بین گروه های مدین و پارامدین، از نظر میانگین ضربان قلب تفاوت معناداری وجود داشت (0.05> P). در روز اول و چهارم، بروز PDPH در گروه پارامدین بیشتر از گروه مدین بود. اما نتایج تجزیه وتحلیل آماری نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه در بروز PDPH در زمان های مختلف وجود ندارد (0.05< P)

نتیجه گیری

اگرچه مزایای متفاوتی برای هرکدام از روش های مدین و پارامدین ذکر شده است، اما  در رابطه با بروز سردرد، در این مطالعه تفاوت معنادری بین دو گروه مدین و پارامدین گزارش نشد. بنابراین با بررسی های بیشتر و انجام مطالعات بیشتر در ارتباط با رضایت بیماران میتوان بهترین روش را در انتخاب تکنیک بی حسی داخل نخاعی بکار برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!