ارزیابی کارایی درخت تصمیم در ترکیب با تبدیل موجک به منظور پیش بینی نوسانات سطح آب زیرزمینی (مطالعه موردی: دشت کرمان- باغین)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پایش سطوح آب های زیرزمینی و برآورد دقیق نوسانات آن در دوره های پیش رو به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک ضرورت دارد. با توجه به قابلیت مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی در مدل سازی پدیده های هیدرولوژیکی، در این پژوهش از مدل درخت تصمیم M5P در ترکیب با تبدیل موجک به منظور پیش بینی نوسانات سطح آب زیرزمینی دشت کرمان- باغین استفاده شده است. جهت توسعه مدل ترکیبی موجک-درخت تصمیم (W-M5P)، خروجی های تبدیل موجک به عنوان ورودی بر M5P اعمال می شوند. برای ارزیابی کارایی مدل ترکیبی در مقایسه با مدل منفرد، از چندین معیار از جمله ضریب همبستگی (R)، شاخص توافق (Ia) و شاخص پراکندگی (SI) استفاده شد. نتایج نشان داد، به رغم اینکه ورودی مدل ترکیبی، صرفا داده های هواشناسی ایستگاه سینوپتیک بوده و از سطح آب در دوره های پیشین استفاده نشده، با این وجود WM5P کارایی بالایی در مدل سازی نوسانات سطح آب زیرزمینی در مقایسه با مدل منفرد ارایه نموده است. به گونه ای که مدلWM5P برای افق پیش بینی سه ماه با موجکCoif4 و سطح تجزیه شش، مقدار SI را از 6394/0 به 0181/0 کاهش و هم زمان Ia را از 6898/0 به 9998/0 افزایش داده است. براین اساس، انتخاب موجک کویفلت با مرتبه 4 و سطوح تجزیه 5 و 6 در مدل ترکیبی، کاراترین مدل در برآورد سطح آب زیرزمینی دشت کرمان-باغین می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
413 تا 427
لینک کوتاه:
magiran.com/p2608395 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!