نتایج هشت ساله اثرات تنک کردن در توده های دست کاشت پلت، طرح آزمایش امامزاده عبدالله آمل

چکیده:

طرح آزمایش تحقیقات تنک کردن به صورت کرتهای یکبار خردشده در قالب طرح پایه کاملا تصادفی در سه تکرار و 9 پلات، هر کدام به مساحت 30 تا 40 ار در توده های جنگلی دست کاشت و جوان گونه پلت (Acer velutinum Boiss) (سن در آغاز بررسی 10 سال، ارتفاع متوسط 10.86 متر، ارتفاع غالب 12.14 متر) در سال 1373 آغاز گردید. نتایج پس از یک دوره پنج ساله با دو آماربرداری صددرصد درتوده اصلی و هشت ساله با اندازه گیری مولفه های کمی و کیفی هر ساله «درختان آینده» (307 درخت) و انجام چهار بار تنک کردن (با گردش 3 سال و 5 سال)، مورد تحلیل قرار گرفت.
در توده اصلی برخی جابه جایی ها در اشکوبها قابل تاکید است. در درختان آینده تاثیر مثبت تنک کردن شدید روی رویش قطر برابر سینه (1.3 سانتیمتر در سال)، قطر تاج و به ویژه کاهش و اصلاح «ضریب قدکشیدگی» یا h/d (نزدیک شدن به 84) در مقابل افزایش آن در تیمار شاهد، بسیار معنی دار است.
چوب حاصل از تنک کردن با افزایش قطر برابر سینه متوسط از 12.7 سانتیمتر در سال 74 به 18.5 سانتیمتر در سال 1380 و مصرف آن در نجاری، نئوپان و کاغذسازی قابل اشاره است.
رویش رویه زمینی در فاصله دو آماربرداری در تنک کردن شدید به دو برابر افزایش یافت (از 12.73 مترمربع به 24.54 مترمربع) و در همین مدت رویش فوق به طور متوسط 3 متر مربع در هکتار و در سال بدست آمد. همچنین متوسط رویش حجمی سالیانه توده باقیمانده 15.43 و کل توده (باقیمانده+برداشت شده) 29.07 مترمکعب در سال و در هکتار محاسبه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 370
لینک کوتاه:
magiran.com/p261008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!