گزارش یک مورد فیبروتکومای تخمدان در یک خانم پره منوپوز با آمنوره اخیر

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

فیبروماها، تومورهای سالید تخمدان هستند که معمولا از بافت همبند منشا می گیرند که ازنظر اندازه بسیار متنوع هستند؛ از سایز کوچک در حد ندول های کوچک سطح تخمدان تا نیوپلاسم های بزرگ با وزن چند کیلوگرم.

معرفی بیمار: 

بیمار یک زن 43 ساله، متاهل، بدون سابقه بارداری که با شکایت آمنوره طی 6 ماه اخیر به بیمارستان الزهرای تبریز مراجعه کرد. با توجه به بزرگی شکم، تعیین سایز دقیق رحم با معاینه لگنی امکان پذیر نبود. آزمایشات نرمال و 6/79 CA-125= بود. در C.T اسکن پریکاردیال افیوژن خفیف، پلورال افیوژن وسیع ریه راست و یک توده سالیدسیستیک بدون حدود واضح به سایز mm91*91*114 بالای رحم با منشا احتمالی از آدنکس چپ گزارش شد، در آدنکس راست یک کیست دارای مورال ندول به سایز mm 43 *46 و مقدار زیادی مایع شکمی (آسیت) گزارش گردید. با توجه به علایم بیمار (بزرگی اخیر شکم، درد و آمنوره) و نتایج تصویربرداری پس از مشاوره، بیمار به هماتوانکولوژیست ارجاع شد و 9 جلسه کموتراپی انجام شد و سپس مجددا C.T اسکن انجام شد. با توجه به مشاهدات C.T اسکن و معاینه بالینی بیمار، تحت لاپاراتومی و سالپنگو اوفورکتومی دو طرفه قرار گرفت و میومکتومی انجام شد. نتیجه پاتولوژی شامل فیبروتکوما و کیست آدنوفیبروما و لیومیومای رحم بود که خوش خیم بود.

بحث و نتیجه گیری

در مورد همراهی توده تخمدان با آسیت و پلورال افیوژن و الگوهای غیرطبیعی خونریزی رحمی لازم است توده های خوش خیم تخمدانی مثل فیبروتکوما همراه با سندرم میگز را در تشخیص های افتراقی قرار دهیم که با جراحی برداشتن نیوپلاسم های تخمدانی، مایع آسیت و پلورال افیوژن سریعا تحلیل می رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!