تاثیر هشت هفته تمرین هوازی و مکمل دانه گیاه خرفه بر شاخص های سندروم متابولیک در مردان میان سال مبتلا به دیابت نوع دو در آستانه چاقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

دیابت و چاقی از مشکلات اصلی جوامع و عمده ترین علل قابل پیشگیری مرگ و میر در سرتاسر جهان می باشند. همچنین دیابت نوع دوم در افراد چاق بیشتر دیده می شود و چاقی خود درجاتی از مقاومت به انسولین را ایجاد می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر مصرف دانه گیاه خرفه پس از 8 هفته تمرین هوازی بر پروفایل لیپیدی و میزان قند خون مردان مبتلا به دیابت نوع دو میان سال در آستانه چاقی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، تعداد 40 بیمار مرد مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سنی 40-65 و BMI بین 28 تا 30 انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی ساده در چهار گروه کنترل (10 نفر)، تمرین+دارونما (10 نفر)، مکمل (10 نفر) و تمرین+ مکمل (10 نفر) قرار گرفتند. عدم سابقه فعالیت ورزشی منظم و عدم مصرف گیاه خرفه (به مدت 6 ماه قبل) کنترل شد. همچنین افرادی که دارای بیماری های مزمن قلبی-عروقی و یا التهاب مزمن، زخم پای دیابتی و هپاتیت بوده ونیز افرادی که مکمل های ویتامینی و سیگار می کشیدند، از مطالعه خارج شدند. گروه های تمرینی، 3 جلسه در هر هفته تمرین داشتند که در هفته اول در هر جلسه به مدت 30 دقیقه بود که در هفته هشتم به 45 دقیقه تمرین پیاده روی بدون استراحت با شدتی معادل 50 تا 70 درصد حداکثر ضربان قلب ذخیره تغییر داده شد. گروه های مکمل نیز روزانه 5/7 گرم در روز کپسول خرفه بعد از وعده غذایی نهار و شام مصرف کردند. همچنین گروه کنترل طی 8 هفته تحت هیچ تمرین و مکملی قرار نگرفت. جهت بررسی تفاوت های درون گروهی از آزمون t همبسته، و برای بررسی تفاوت های بین گروهی از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معناداری (P<0.05) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.

یافته ها

نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تفاوت معنادار مقادیر پروفایل لیپیدی و میزان قند ناشتایی در سه گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بود (P<0.05).

بحث و نتیجه گیری

احتمالا مصرف مکمل دانه گیاه خرفه و تمرین هوازی سبب بهبود پروفایل لیپیدی و قند ناشتایی در مردان میان سال دیابت نوع دو می شود. لذا به مردان میان سال دارای دیابت نوع دو در آستانه چاقی مصرف مکمل دانه گیاه خرفه و تمرین هوازی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
268 تا 277
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!