مقایسه تاثیر تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر تعادل و توجه مداوم زنان سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به نیازهای حرکتی و شناختی آن ها، یک ضرورت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر تعادل و توجه مداوم زنان سالمند بود.

مواد و روش کار

روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را سالمندان شهر یزد و نمونه آماری تحقیق حاضر را تعداد 45 زن سالمند با دامنه سنی 60-75 سال به صورت هدفمند و در دسترس تشکیل دادند که به صورت تصادفی در سه گروه ذهن آگاهی (15 نفر)، گروه تصویرسازی ذهنی پتلپ (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابتدا از هر سه گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس گروه های تجربی مطابق با پروتکل به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه به تمرین پرداختند. در پایان تمرینات از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد.

یافته ها

نتایج آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که بین گروه ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ در تعادل ایستا اختلاف معنی داری وجود ندارد (000/1= P)، اما بین گروه کنترل با ذهن آگاهی (001/0 = P) و گروه کنترل با تصویرسازی پتلپ (001/0 = P) اختلاف معنی داری وجود دارد. همچنین بین گروه ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ (001/0= P)، گروه کنترل با ذهن آگاهی (03/0= P)، و گروه کنترل با تصویرسازی پتلپ در تعادل پویا (001/0 = P) اختلاف معنی داری وجود دارد. همچنین در پاسخ صحیح بین گروه ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ اختلاف معنی داری وجود ندارد (000/1= P)، اما بین گروه کنترل با ذهن آگاهی (001/0= P) و گروه کنترل با تصویرسازی پتلپ (001/0 = P) اختلاف معنی داری وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری

به طورکلی نتایج این تحقیق نشان داد که مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی پتلپ بر کارکردهای حرکتی زنان سالمند تاثیر معنی داری دارد. همچنین گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل بهبود معنی داری را در فاکتورهای تعادل ایستا، پویا توجه مداوم داشته اند. با توجه به نتایج پژوهش به مربیان و متصدیان امورات سالمندی پیشنهاد می شود از تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی جهت بهبود تعادل و توجه در سالمندی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
278 تا 289
لینک کوتاه:
magiran.com/p2611467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!