مطالعه علائم گوارشی و یافته های آزمایشگاهی مرتبط با ویروس کووید-19 در بیماران بیمارستان بهلول گنابادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

کووید-19 یک بیماری ویروسی است که تمامی کشورها را درگیر همه گیری کرده است. طیف درگیری این بیماری شامل گونه های خفیف و بدون علایم تا شدید و مرگ است. افراد درگیر ویروس کرونا علایم متعدد بالینی و پاراکلینیکی را نشان داده اند. در این مطالعه، علایم گوارشی و یافته های آزمایشگاهی مرتبط با ویروس کووید-19 در بیمارانی که به بیمارستان بهلول گنابادی در شهر گناباد مراجعه کردند، مطالعه و بررسی شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی مقطعی از طریق روش نمونه برداری تصادفی ساده، 235 بیمار کووید-19 با علایم گوارشی که به بیمارستان بهلول گنابادی در سال های 1398 تا 1400 مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند و درخصوص علایم گوارشی و یافته های آزمایشگاهی مرتبط با ویروس کووید-19 انتخاب و ارزیابی شدند.

یافته ها

میانگین سن بیماران برابر با 20/12±59/62 سال بوده و 48/1 درصد افراد مرد و 51/9 درصد زن بودند. مهم ترین علایم گوارشی مرتبط با کووید-19 به ترتیب شامل حالت تهوع (45/1 درصد)، استفراغ (16/6 درصد)، بی اشتهایی (14/5 درصد)، درد شکمی (14 درصد) و اسهال (8/9 درصد) بوده است. افزایش در شاخص های لاکتات دهیدروژناژ (96/6 درصد)، آسپارتات آمینو ترانسفراز (57/7 درصد)، زمان پروترومبین (46/8 درصد)، نسبت نرمال شده بین المللی (42/8 درصد) و کاهش در تعداد گلبول های سفید خون (25/7 درصد)، تعداد پلاکت ها (23 درصد) و لنفوسیت ها (68/5 درصد) مهم ترین یافته های آزمایشگاهی در بیماران کووید-19 بوده است. درگیری ریه برابر با 94/7 درصد، ضعف و بی حالی 87/7 درصد، دردهای بدنی (83/3 درصد) و تنگی نفس (76/6 درصد) متداول ترین شکایات بیماران کووید-19 بوه و 83/8 درصد از بیماران پروتیین واکنشی C‏ مثبت داشتند.

نتیجه گیری

علایم و نشانه های نگارشی، ازجمله حالت تهوع، استفراغ و بی اشتهایی شکایتی متداول در بیماران کووید-19 بود. برخی نشانگرهای زیستی شیمیایی مانند تعداد گلبول های سفید خون، لاکتات دهیدروژناژ، آسپارتات آمینو ترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز، نسبت نرمال شده بین المللی، زمان ترومبوپلاستین نسبی، سرعت رسوب گلبول قرمز و سرم فریتین در برخی بیماران کووید-19 تغییر کرده است. افزایش یا کاهش هریک از سلول های خونی، عوامل التهابی و آنزیم ها بیانگر درگیری و پیچیدگی های یک عضو یا بافت خاص در بدن می باشد. درگیری ریه واضح ترین مورد است که می تواند در سی تی اسکن قابل مشاهده باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
434 تا 447
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!