تاثیر 4 هفته لیگاسیون عصب نخاعی پس از یک دوره تمرین ترکیبی بر بیان ژن های درگیر در جریان کلسیم در عضله پلانتاریس موش های نر ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

شناخت سازوکارهای درگیر در آتروفی عضلانی و نقش ژن های درگیر در جریان کلسیم در آتروفی ناشی از بی تحرکی، اهمیت بسزایی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر لیگاسیون عصب نخاعی پس از یک دوره تمرین ترکیبی بر بیان ژن های درگیر در جریان کلسیم در عضله پلانتاریس موش های نر ویستار بود. 

مواد و روش ها

تعداد 16 سر موش صحرایی نر بالغ از نژاد ویستار به طور تصادفی به 2 گروه 8 تایی تقسیم شدند: 1. گروه کنترل-لیگاسیون عصب نخاعی، 2. گروه تمرین ترکیبی-لیگاسیون عصب نخاعی. حیوانات گروه تمرینی به مدت 6 هفته در برنامه تمرینی شرکت کردند. پس از این مدت، پروتکل لیگاسیون عصب نخاعی به مدت 4 هفته بر روی گروه های پژوهش اجرا شد. درپایان، موش ها تشریح شدند و عضله پلانتاریس استخراج شد. به منظور اندازه گیری بیانmRNA  ژن های مولکول برهمکنش استرومایی 1، تعدیل کننده کلسیم فعال شده با آزادسازی کلسیم 1 و میتسوگیومین 29  از روش Real-Time PCR استفاده شد. 

یافته ها

در گروه تمرین ترکیبی-لیگاسیون عصب نخاعی افزایش بیان ژن های مولکول برهمکنش استرومایی1، (0/01=P) تعدیل کننده کلسیم فعال شده با آزادسازی کلسیم1 (0/002=P) و میتسوگیومین29 (0/02=P) نسبت به گروه کنترل-لیگاسیون عصب نخاعی مشاهده شد. 

نتیجه گیری

نتایج پژوهش پیش رو نشان داد لیگاسیون عصب نخاعی منجر به کاهش بیان ژن های مولکول برهمکنش استرومایی 1، تعدیل کننده کلسیم فعال شده با آزادسازی کلسیم 1 و میتسوگیومین 29 در عضله پلانتاریس می شود و تمرین ترکیبی پیش از لیگاسیون عصب نخاعی یک اثر جبرانی در این رابطه دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
448 تا 463
لینک کوتاه:
magiran.com/p2613543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!