بررسی تاثیر 8 هفته تمرینات تناوبی با شدت بالا همراه با مکمل یاری کوآنزیم Q10 و ویتامین D بر هماهنگی، تعادل و عملکرد شناختی در دانشجویان غیرفعال با سابقه ابتلا به بیماری کووید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرینات تناوبی با شدت بالا، همراه با مکمل یاری کوآنزیم Q10 و ویتامین D بر هماهنگی، تعادل و عملکرد شناختی در دانشجویان غیرفعال با سابقه ابتلا به بیماری کرونا بود. روش تحقیق پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور تعداد 20 داوطلب با میانگین سنی 7/5 ± 7/21 سال به طور تصادفی به دو گروه مداخله و دارونما تقسیم شدند. داوطلبان گروه مداخله در 8 هفته تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIT) شرکت کردند. همزمان با شروع برنامه تمرین HIT، مکمل یاری کوآنزیم Q10 و ویتامین D نیز انجام شد. گروه دارونما نیز دو عدد قرص به شکل کپسول خالی همزمان با مصرف مکمل های کوآنزیم Q10 و ویتامین D در گروه مداخله دریافت نمودند. برای بررسی های آماری از آزمون t مستقل استفاده شد. براساس نتایج حاصل تفاوتی در اجرای آزمون هماهنگی بین گروه ها مشاهده نشد. همچنین عملکرد شناختی در شرکت کنندگان گروه مداخله در مقایسه با گروه دارونما به طور معنی داری بهبود یافت. به نظر می رسد که تمرینات تناوبی با شدت بالا توانسته است عملکرد شناختی و تعادل پویا را در افراد با سابقه ابتلا به بیماری کووید 19 بهبود بخشد. بیماران مبتلا به کووید 19 می توانند پس از بهبودی از بیماری و به منظور تسریع بهبود در عملکرد های شناختی و تعادلی از تمرینات تناوبی با شدت بالا استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2614411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!