ارتباط هایپوسالیویشن و خشکی دهان با کیفیت زندگی وابسته به سلامت دهان در بیماران مزمن کلیوی تحت همودیالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در این مطالعه رابطه هایپوسالیویشن و خشکی دهان با کیفیت زندگی وابسته به سلامت دهان در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی (CRF) تحت همودیالیز مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 200 بیمار مبتلا به CRF تحت همودیالیز مراجعه کننده به بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی شهرستان ساری در سال 1400 انجام شد. بیماران دو پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به سلامت دهان (OHIP-14) با روش های ارزیابی additive و simple count را تکمیل نمودند. برای تشخیص خشکی دهان از بیماران 9 سوال پرسیده شد که 5 پاسخ مثبت نشان دهنده خشکی دهان بود و بزاق غیرتحریکی نیز جمع آوری شد. پس از جمع آوری، داده ها وارد نرم افزار SPSS 18 شد. از ضریب همبستگی پیرسون یا اسپیرمن برای بررسی نمره کیفیت زندگی با جریان بزاقی غیرتحریکی استفاده شد و برای مقایسه نمره کیفیت زندگی در دو گروه  دارا و فاقد خشکی دهان از آزمون t-test یا Mann-whitney استفاده شد.

یافته ها

هیپوسالیویشن در 66 نفر (33 درصد) مشاهده شد. نمره OHIP-14 در هر دو روش additive و simple count در بیماران با خشکی دهان و هیپوسالیویشن بیش تر به طور معنی داری بیش تر بود (0/05>P). در مقایسه متغیرهای مختلف، 7/66 درصد بیماران با هیپوسالیویشن بیش تر از 58 سال سن داشتند (0/007=P). به علاوه، 6/60 درصد بیماران با خشکی دهان، مبتلا به دیابت بودند (0/01=P).

استنتاج

خشکی دهان و هیپوسالیویشن موجب کاهش کیفیت زندگی بیماران CRF تحت همودیالیز می شود. همچنین خشکی دهان و هیپوسالیویشن مشکلات به نسبت شایعی در میان این بیماران بودند. درمان این مشکلات به دلیل تاثیر بر کیفیت زندگی بیماران ضروری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2617097 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!