واکاوی تجربه زیسته هواداران از چالش های توسعه فرهنگ هواداری ورزش فوتبال مورد مطالعه باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

به واسطه اهمیت راهبردی حضور فیزیکی هواداران در ورزشگاه ها و تنظیم مناسبات ورزشی و جایگاه آن ها در توسعه فرهنگ هواداری درک چالش هایی که فراروی هواداران ورزش فوتبال قرار دارد مسیله قابل توجهی به شمار می رود که مستقل از ظرفیت های ایجاد شده توسط کانون ها و باشگاه های ورزشی نیازمند واکاوی و بازخوانی از منظر هواداران است. ازاین رو هدف پژوهش حاضر واکاوی تجربه زیسته هواداران از چالش های توسعه فرهنگ هواداری ورزش فوتبال است.

روش پژوهش:

 روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی با رویکرد توصیفی و مبتنی بر مدل کولایزی می باشد. جامعه پژوهش اعضای کانون هواداران ورزشی باشگاه سپاهان اصفهان و مدیران فرهنگی باشگاه بودند. از این میان نمونه پژوهش با 20 نفر به اشباع داده رسید. روش نمونه گیری هدفمند وابسته به معیار و غیرمتجانس بود. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. اعتبار داده ها از طریق ممیزان بیرونی، توصیف عمیق، بازگشت به مصاحبه شوندگان و دو کدگذار تایید شد.

یافته های پژوهش:

 یافته های پژوهش پس از پیاده سازی اطلاعات و کدگذاری داده ها در چند مقوله شامل بازمهندسی افکار هواداران در فرهنگ توسعه، گرایش روز افزون به مصرف رسانه ای، نگرش ابزاری به هواداران، زنانه شدن ورزش، مسیولیت اجتماعی هواداران، صلاحیت فرهنگی-اجتماعی هواداران و کسب وکار هواداران دسته بندی شدند.

نتیجه گیری

توسعه فرهنگ هواداری مستلزم آمادگی برای مواجهه با چالش هایی است که بخش عمده ای از آن از طریق افزایش مهارت های فردی و میان فردی و توسط هواداران قابل انجام است؛ نتایج این پژوهش در تقویت و بازسازی نگرش های مدیران و برنامه ریزان کانون های هواداری برای توسعه فرهنگ هواداری تاثیرگذار خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2618583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!