ارائه مدل برای پیش بینی شدت تخریب ساختمان ها و تلفات ناشی از ریزش آنها حین وقوع زلزله تحت سناریوهای مختلف (مطالعه موردی: کلانشهر کرمانشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زلزله از شناخته شده ترین بلایای طبیعی جهان است که می تواند سبب بروز بحران شود. امدادرسانی به موقع بعد از زلزله در کاهش تلفات بسیار مهم است؛ به همین منظور پیش بینی احداث مراکز امدادی در مناطق حادثه خیز ضرورت دارد. در این مقاله مدلی ریاضی برای پیش بینی شدت تخریب ساختمان ها و تلفات ناشی از ریزش آنها در برابر زلزله ارایه و برای حل مدل از نرم افزار GAMS استفاده شده است. در پژوهش حاضر با استفاده از اطلاعات ساختمان ها و جمعیت منطقه، تحت سناریوهای مختلف در حالت شب و روز شدت تخریب ساختمان ها و افراد گرفتارشده در زیر آوار محاسبه شده و سپس با استفاده از اطلاعات به دست آمده با توجه به بیشترین افراد گرفتارشده زنده زیر آوار در هر منطقه، نزدیک ترین محل به مراکز حادثه دیده برای استقرار گروه های امدادی پیش از وقوع حادثه در نظر گرفته شده است. برای اثبات اعتبار مدل معرفی شده در بخش محاسباتی از داده های مناطق شهر کرمانشاه بهره برداری شده است. نتایج به دست آمده از مدل نشان داد که بیشترین تعداد تلفات در مناطق 3، 2، 4، 6، 5 و 1 به ترتیب به میزان 90/15، 39/14، 23/12، 58/9، 56/9 و 9 درصد رخ خواهد داد. با احداث یک مرکز امدادی تلفات 6 درصد و با احداث دو، سه، چهار، پنج و شش مرکز امدادی تلفات به ترتیب 11، 15، 20، 23 و 25 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. نتایج پژوهش نشان داد که با افزایش تعداد مراکز امدادی تلفات کاهش می یابد. همچنین مدل نشان داد که شرایط شب و روز در انتخاب محل های بالقوه برای تاسیس مراکز امدادی بی تاثیر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p2618873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!