مقایسه ویژگی‎های روان شناختی و دلبستگی به جنین در بارداری های خواسته و ناخواسته در مراجعان به درمانگاه زنان شهرستان سمنان در سال 1400-1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بارداری ناخواسته می تواند موجب بروز مشکلات روانی مضاعفی در والدین شود و پیوند عاطفی آن ها با جنین را دچار اختلال نماید. در پژوهش حاضر به مقایسه ویژگی‎های روان شناختی و دلبستگی والدین به جنین در بارداری های خواسته و ناخواسته پرداخته شد.

روش ها

جامعه آماری مطالعه شامل تمامی زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان بود که با بررسی پرونده پزشکی آن ها و با توجه به معیارهای ورود، نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه بارداری خواسته و ناخواسته قرار گرفتند (104 زوج: 51 خواسته، 53 ناخواسته). جهت جمع آوری اطلاعات، از فرم اطلاعات فردی، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (Depression, Anxiety and Stress Scale یا DASS-21)، پرسش نامه دلبستگی مادر به جنین Cranley و دلبستگی پدر به جنین Cranley و Weaver استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون MANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

بین پدران هر دو گروه با بارداری خواسته و ناخواسته در خرده مقیاس های «اضطراب، ازخودگذشتگی، تمایز بین خود و جنین و دلبستگی کلی» تفاوت معنی داری وجود داشت. همچنین، مادرانی که دارای بارداری خواسته بودند، به طور معنی داری استرس، اضطراب و افسردگی کمتری را تجربه می کردند. میانگین نمرات خرده مقیاس های «نسبت دادن خصوصیاتی خاص به جنین، ازخودگذشتگی، تمایز بین خود و جنین و دلبستگی کل» در ماداران با بارداری خواسته به طور معنی داری بالاتر از مادران با بارداری ناخواسته بود (005/0 > P).

نتیجه گیری

می توان گفت که ناخواسته بودن بارداری می تواند شرایط روانی والدین به ویژه مادران را به خطر اندازد و دلبستگی والدین به جنین را کاهش دهد که این موضوع می تواند صدمات جبران ناپذیری برای سلامت مادر و فرزند به همراه داشته باشد. به همین منظور، می توان از مداخلات روان شناختی مناسب طی دوران بارداری در جهت کاهش صدمات روانی به والدین بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!