مولفه های مشاوره ی پیش از ازدواج مبتنی بر تلفیق نظریه ی بین نسلی بوئن و نظریه سازه گرای مسیر زندگی ساویکاس (مشاوره پیش از ازدواج بین نسلی سازه گرایی): یک نمونه تلفیق نظری در عمل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از پژوهش حاضر، واکاوی مولفه های مشاوره ازدواج مبتنی بر تعیین روند و محتوای مشاوره ازدواج بر اساس تلفیق نظریه ی بین نسلی بوین و نظریه سازه گرای مسیر زندگی ساویکاس (مشاوره پیش از ازدواج سازه گرایی) بود.

مواد و روش ها

محیط این پژوهش کلیه ی متون در زمینه ی نظریه های مذکور بود. روش انتخاب متون به روش هدف مند از بین متون نظریه خانواده درمانی بین نسلی بوین و نظریه ی مشاوره ی مسیر زندگی  ساویکاس در محدوده سال های (2013-2022) بود. ملاک تعداد متون بر اساس رعایت اصل اشباع داده بود. روش گردآوری اطلاعات مطالعه ی خط به خط متون، مبتنی بر سوالات مرتبط با مولفه های متناسب برای مشاوره ی پیش از ازدواج در این دو نظریه بود. داده های حاصل از بررسی متون به کمک روش تحلیل محتوای مرسوم هیش و شانون (2005) تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در نظریه ی سازه گرای ساویکاس مفهوم طرح  ریزی زندگی و مفاهیم مشتق شده از آن برای منطبق شدن با مشاوره ی پیش از ازدواج مناسبند و در نظریه ی بین نسلی هفت مفهوم تمایز خود، فرافکنی خانواده، نظام عاطفی هسته ای خانواده، گسلش عاطفی، فرآیند انتقال بین نسلی و واپسروری اجتماعی برای مشاوره ی ازدواج مناسبند. سپس این مفاهیم به روش یوسفی و گل پرور (2023) برای تلفیق نظری در هم تلفیق شدند و درنهایت بر اساس مدل تلفیقی مدل مشاوره ی پیش از ازدواج طراحی شد.

نتیجه گیری

در کل با توجه به فرآیند استخراج این مدل می توان گفت به لحاظ کیفی این مدل از اعتبار برخوردار است و قابل ارزیابی در سطح طراحی یک بسته ی آموزشی و بررسی آزمایشی بر روی سازه های مرتبط با ازدواج است.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2620706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!