بررسی تاثیر ملاتونین و مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین داروی سیتالوپرام بر فراساختار بافت کبد و آنزیم های کبدی در ماهی ماده بالغ گورامی سه خال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اکثر داروهای گوناگونی که به منظور درمان بیماری های مختلف به کار می روند، در کبد متابولیزه می شوند و می توانند موجب آسیب های حاد و مزمن به بافت کبد شوند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر ملاتونین و مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین داروی سیتالوپرام بر فراساختار بافت کبد و آنزیم های کبدی در ماهی ماده بالغ گورامی سه خال می باشد. تعداد 120 قطعه ماهی گورامی سه خال ماده با میانگین وزنی 0/7 ± 4/23 گرم به هشت گروه 15 تایی شامل گروه کنترل شاهد، کنترل حلال، سه گروه تیماری دریافت کننده داروی سیتالوپرام با دوز 5، 10 و 20 میلی گرم بر کیلوگرم و سه گروه تیماری دریافت کننده داروی ملاتونین با دوز 10، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم تقسیم شدند. تزریق داروها در هر نوبت 02 /0میلی لیتر یک روز در میان تا 10 تزریق، در مدت 20 روز به صورت عضلانی بین باله پشتی و خط جانبی انجام گرفت. پس از پایان دوره ماهی ها یوتانازی و تشریح شدند. نتایج نشان داد ملاتونین و سیتالوپرام بر سطح همه آنزیم های کبدی در مقایسه با گروه های کنترل تاثیر معنی دار داشت (0/05>P). بالاترین سطح آنزیم های ALT، ASTو ALPبا تزریق 20 میلی گرم بر کیلوگرم سیتالوپرام اندازه گیری شد (0/05>P). در ماهی های تیمار شده با بالاترین غلظت ملاتونین و همه غلظت های سیتالوپرام از هم گسستگی بین هپاتوسیت ها و اتساع سینوزوییدها رخ داد. در غلظت های بالای ملاتونین و سیتالوپرام واکویل های چربی تشکیل شدند؛ بنابراین ملاتونین در غلظت 100 میلی گرم بر کیلوگرم و سیتالوپرام در غلظت های بالاتر از 5 میلی گرم بر کیلوگرم بر فراساختار بافت کبد و آنزیم های کبدی تاثیر سوءدارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2621830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!