تبیین مدل سوگیری های احساسی سرمایه گذاران موثر بر نوسانات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران با تکیه بر سوگیری های داشته بیش نگری،کوتاه نگری، بهینه بینی و سازگار گرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از حیاتی ترین برنامه های پژوهشی دانش مالی امروز که در راس رد نظریه بازارهای کارا قرار دارد، نظریه مالی رفتاری است که عامل تشریک مساعی بین علوم مالی و علوم اجتماعی است و باعث ژرف تر شدن دانش ما از بازارهای مالی شده است.پارادایم حاکم بر مباحث مالی امروز که ما قصد توضیح ، تشریح و مقایسه آن راداریم، رفتار مالی نام دارد، که به زبان ساده عبارت است از یک الگوی فکری که در آن بازارها با استفاده از الگوهای مرکب از علوم اجتماعی ، روانشناسی ، مالی و چند رشته دیگر مطالعه می شوند و به عبارت بهتر عاملان اقتصادی در الگوهای رفتاری برخلاف نظریه های نیوکلاسیک منطقی نیستند، بلکه یا به خاطر ترجیحاتشان و یا به دلیل سوگیری های شناختی نرمال اند. هدف این تحقیق طراحی و تبیین مدل شناسایی عوامل رفتاری موثر بر نوسانات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. این تحقیق ازلحاظ هدف کاربردی است و ازلحاظ روش کار از نوع تحقیقات پیمایشی است. داده های این تحقیق با استفاده از نرم افزار SmartPLS موردبررسی قرارگرفته اند. نتایج حاصل شده از تحقیق نشان داد که سوگیری احساسی کوتاه نگری، سوگیری احساسی بهینه بینی و سوگیری احساسی سازگار گرایی بر نوسانات قیمت سهام شرکت ها تاثیرگذار می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
319 تا 338
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623674 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!