بررسی اثر ریشه گیاه دیوخار ترکمنی (Lycium depressum) بر بیان ژن های Bcl2، Bax و ارزیابی فعالیت کاسپازهای 3 و 6 در سلول های سرطانی دهانه رحم (هلا)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سرطان رحم سومین علت مرگ ناشی از سرطان، در زنان می باشد. پس از سرطان سینه، سرطان گردن رحم شایع ترین سرطان در زنان است. امروزه به دلیل عوارض جانبی متعدد شیمی درمانی و پرتو درمانی که در اثر استفاده از آنها برای بیمار ایجاد می شود و همچنین مقاومت سلول های سرطانی به درمان های رایج باعث شده است که محققین رو به داروهای جدید با اثر بیشتر و سمیت کمتر بیاورند. هدف از بررسی حاضر ارزیابی اثر ریشه گیاه دیوخار ترکمنی بر بیان ژن های Bcl2، Bax و ارزیابی فعالیت کاسپازهای 3 و 6 در سلول های سرطانی دهانه رحم(هلا) بود. در این مطالعه ابتدا عصاره گیاه دیوخار ترکمنی به روش خیساندن بدست آمد، در ادامه سلول های سرطانی گردن رحم تهیه و کشت داده شدند، به منظور محاسبه دوز بهینه اثر بخشی عصاره از تکنیک MTT استفاده شد. غلظت های 25 و 50 میلی گرم/میلی لیتر به عنوان دوزهای بهینه انتخاب شدند. سپس ارزیابی بیان ژن های Bcl2 ،  Baxتوسط تکنیک Real-time PCR  انجام شد. در ادامه به منظور ارزیابی فعالیت کاسپازهای 3 و 6 در دوزهای موثر عصاره بر روی سلول های سرطانی دهانه رحم (هلا) اثر داده شدند و با استفاده از تکنیک ایمونوسیتوشیمیICC  بیان پروتیین اندازه گیری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که ریشه گیاه دیوخار ترکمنی می تواند تغییراتی در بیان ژن های مهم Bcl2 و Bax  در مسیر القاء آپوپتوز ایجاد نماید. علاوه بر این بیان پروتیین کاسپاز 3 و 6 را در سلول های سرطانی افزایش می دهد. پس می توان امید داشت در تحقیقات تکمیلی بر روی عصاره ریشه گیاه دیوخار ترکمنی به عنوان یک کاندید در درمان طب مکمل مد نظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 277
لینک کوتاه:
magiran.com/p2623988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!