اثر ضد میکروبی نانو ذرات نقره ی تهیه شده به روش سنتز سبز گیاه خرمالو بر باکتری های دهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 پوسیدگی دندانی شایعترین بیماری مزمن فراگیر در دنیاست. برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی و کنترل آن روش های مختلف پیشگیری و درمانی وجود دارد. با توجه به عوارض محصولات شیمیایی و کارایی نانو ذرات، پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر ضد میکروبی نانو ذرات نقره تهیه شده به روش سنتز سبز عصاره گیاه خرمالو بر برخی باکتری های دهان صورت گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه آزمایشگاهی عصاره گیاه خرمالو به روش ماسراسیون (خیساندن) در دانشگاه علوم پزشکی زنجان تهیه شد. تاثیر نانو ذرات نقره تهیه شده به روش سنتز سبز در رقت های مختلف نسبت به انتروکوک، استرپتوکوک موتانس، استرپتوکوک سوبرینی، لاکتوباسیل، استرپتوکوک سالیواریوس توسط چاهک پلیت تعیین گردید. متغیرهای حداقل غلظت مهار کنندگی (MIC: minimum inhibitory concentration) و حداقل غلظت کشندگی   (MBC: minimum bacterial concentration)  محاسبه شد. اطلاعات توسط نرم افزار SPSS24 وارد کامپیوتر و با تست های Wilcoxan, Mann-,withny Kruskal-wallis تحلیل شدند.

یافته ها

 مقادیر MIC برای استرپتوکوک موتانس و سالیواریوس و انتروکوک μgr⁄mL 1024 و برای استرپتوکوک سوبرینی و لاکتوباسیل  μgr⁄mL512 برآورد گردید. لذا میزان مقاومت گونه های استرپتوکوک موتانس و سالیواریوس و انتروکوک نسبت به نانو ذرات نقره تولید شده به روش سنتز سبز گیاه خرمالو از گونه های استرپتوکوک سوبرینی، لاکتوباسیل بیشتر بود. (0/014=P) بر اساس نتایج هاله عدم رشد و آزمایش MBC، میزان مقاومت باکتری ها نسبت به نانو ذرات نقره تولید شده به روش سنتز سبز گیاه خرمالو به ترتیب انتروکوک، استرپتوکوک موتانس، لاکتو باسیل، استرپتوکوک سالیواریوس و سوبرینی کاهش یافت.

نتیجه گیری

 نانو ذرات نقره تهیه شده به روش سنتز سبز گیاه خرمالو اثر باکتریواستاتیک بر باکتری های دهان داشتند. با توجه به زیست بوم این گیاه شاید بتوان از آن در تولید دهانشویه و خمیر دندان بهره برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2625181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!