کمیت، کیفیت و فرم تنه درختان در سه پارسل بهره برداری شده، حفاظتی و تفرجی در توده های راش آمیخته، (مطالعه موردی: جنگل ناو اسالم)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در پژوهش حاضر کمیت، کیفیت و فرم تنه درختان در سه پارسل بهره برداری شده، حفاظتی و تفرجی در توده های راش آمیخته ناو اسالم بررسی شد. کیفیت و فرم تنه درختان با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی منظم اندازه گیری و ارزیابی شد. نتایج نشان داد که فراوانی درختان زنده در پارسل تک گزینی (268 اصله در هکتار) و تفرجی (210 اصله در هکتار) کمتر از پارسل حفاظت شده (389 اصله در هکتار) بود. فراوانی گونه های راش، شیردار و توسکا در پارسل بهره برداری شده و گونه های راش و توسکا در پارسل تفرجی به طور معنی داری بیشتر از پارسل حفاظت شده بود. میانگین فراوانی خشک دارها در پارسل های حفاظتی، تک گزینی و تفرجی به ترتیب 18/3، 9/4 و 8/4 اصله در هکتار بود. فراوانی درختان بدفرم در پارسل پارسل های حفاظتی، تفرجی و بهره برداری شده به ترتیب 8/9، 5/5 و 2/8 درصد بود. هرچند بهره برداری موجب افزایش فراوانی بد فرمی های انحناء و کجی شده بود، اما در مقابل موجب کاهش فراوانی بد فرمی های مخروطی و پوسیدگی شده بود. در مجموع، فراوانی درختان با کیفیت و فرم مناسب در پارسل های بهره برداری شده و تفرجی بیشتر از پارسل حفاظتی بود. نظارت منظم و بلندمدت کمیت، کیفیت و فرم تنه درختان ممکن است رویکرد خوبی برای همسوسازی اهداف اکولوژیک و اقتصادی در مدیریت جنگل باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!