مقایسه فراوانی عفونت های واژینال در زنان با زایمان زودرس و زنان با زایمان ترم در بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان در سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تولد زودرس از علل شایع مرگ ومیر نوزادان در سراسر جهان است. در بسیاری از کشورها نرخ تولد زودرس بین سال های 1990 و 2010 افزایش یافته است. عفونت های واژینال از علل مهم زایمان زودرس (PTL) است. هدف این مطالعه تعیین نقش عفونت های واژینال در ایجاد زایمان زودرس است.

روش کار

این مطالعه به صورت موردشاهدی بود. جامعه هدف زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان در سال 98 بودند که سنی بین 20 تا 38 سال و زایمان زودرس داشتند. گروه شاهد شامل تعداد مساوی زنان باردار با سن 20 تا 38 سال با زایمان ترم بودند. به منظور بررسی کاندیدا، تریکوموناس، واژینوز باکتریال و GBS نمونه گیری با سوآب از واژن انجام شد. نمونه های مورد و شاهد به روش های میکروسکوپی اسمیر وت مونت، رنگ آمیزی گرم، کشت در محیط آگار سابوراد (Sabouraud agar) و آگار خون گوسفند 5 درصد و با استفاده از چهار معیار آمسل (Amsel) برای تشخیص واژینوز باکتریال بررسی شدند. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS-19 و با سطح معناداری 05/0 تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

در مجموع، 300 بیمار وارد مطالعه شدند که میانگین سنی از لحاظ آماری تفاوت معناداری بین دو گروهPTL و زایمان ترم نداشت. فراوانی عفونت کاندیدا (081/0=P)، واژینوز باکتریال (906/0=P) و عفونت تریکوموناس واژینالیس (904/0=P) در زنان با PTL نسبت به زنان با زایمان ترم از نظر آماری، تفاوت معناداری نداشت. باکتری GBS در هیچ یک از دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که عفونت های تناسلی بررسی شده در این مطالعه در افزایش شیوع زایمان پیش از موعد نقش ندارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2626737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!