بررسی ابعاد اخلاقی سقط قانونی از دیدگاه زنان باردار مراجعه کننده به مرکز پزشکی قانونی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سقط جنین از گذشته جزو مسایل چالش برانگیز در جامعه بوده است. سقط به صورت خاتمه یافتن خودبه خود یا القایی حاملگی قبل از رسیدن جنین به قابلیت حیات تعریف می شود. تصمیم گیری زنان برای انجام سقط قانونی تحت تاثیر عواملی همچون همسر، خانواده، جامعه، فرهنگ و اعتقادات مذهبی است که شامل ابعاد مختلفی می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی ابعاد اخلاقی سقط قانونی از دیدگاه زنان باردار مراجعه کننده به سازمان پزشکی قانونی ایران انجام شد.

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی است که در سال 1398 اجرا شد. جامعه پژوهش را زنان باردار مراجعه کننده به پزشکی قانونی شهر اصفهان، برای اخذ مجوز سقط قانونی تشکیل داد. 229 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. اطلاعات به دست آمده توسط روش های آماری توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در مطالعه حاضر بیشترین میانگین نمره ابعاد اخلاقی مربوط به متغیر خودمختاری (3.01±36.20) و کمترین میانگین نمره ابعاد اخلاقی مربوط به عدالت (2.45±17.24) است. میانگین نمرات هیچ یک از ابعاد اخلاقی سقط قانونی بین زنان با نوع بارداری خواسته یا ناخواسته تفاوت معنادار نداشت (0.05>P).

نتیجه گیری

خودمختاری زن در انجام سقط قانونی بیشترین نمره را به خود اختصاص داد اما عدالت در سقط قانونی از کمترین میانگین برخوردار بود. باتوجه به اینکه درصد زیادی از مادران موافق بودند که همسر باید از تصمیم مادر حمایت کند، بررسی عواملی مانند نقش همسران، خانواده، پزشکان و اجتماع در این مورد حایز اهمیت است. امید است که به دنبال تعیین ابعاد اخلاقی (مثبت و یا منفی) در سقط قانونی و همچنین تعیین دیدگاه زنان، بتوان برنامه ریزی مناسبی در راستای بهبود شرایط حاکم بر سقط های قانونی انجام داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!