بررسی فراوانی اختلالات خلقی و خواب در بیماران مبتلا به همانژیوبلاستومای سیستم عصبی مرکزی پس از انجام عمل جراحی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هر نوع تومور به عنوان یک خطر موذی برای زندگی در نظر گرفته می شود که تشخیص زودهنگام آن می تواند بر روند درمان و پروسه بهبودی تاثیر مفید داشته باشد. عوامل متعددی تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی را به چالش می کشند. از آنجایی که علایم روانپزشکی، ویژگی های پاتوژنومیک تومورهای مغزی را نشان نمی دهند، ممکن است علت ارگانیک زمینه ای نادیده گرفته شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی اختلالات خلقی و خواب در بیماران مبتلا به همانژیوبلاستومای سیستم عصبی مرکزی پس از انجام عمل جراحی انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی و مقطعی و شامل 32 بیمار مبتلا به همانژیوبلاستوما بود که طی سال های 1396 تا 1401 تحت درمان جراحی قرار گرفتند. اطلاعات بیماران توسط چک لیست و پرسشنامه های استاندارد جمع آوری شد. برای ارزیابی وضعیت عملکرد از دو مقیاس وضعیت عملکردی کارنوفسکی و ECOG، مقیاس خلقی برونل و پرسشنامه کوتاه خواب MSQ استفاده شد.

یافته ها

سن بیماران 15.15±44.28 سال و 18 نفر (56.3 درصد) مرد بودند. زمان پیگیری بیماران 3.57±6.71 سال بود. همچنین میانگین اندازه تومور 12.98±35.4 میلی متر بود. 9 نفر (28.1 درصد) از بیماران علاوه بر درمان جراحی، تحت رایوتراپی و 5 نفر (15.6 درصد) تحت شیمی درمانی قرار گرفتند. وضعیت عملکردی کارنوفسکی و ECOG در حد مطلوب بود. اختلالات خواب نشان دهنده مشکلات خواب و بیداری در حد متوسط و کلیه ابعاد اختلالات خلق (تنش، افسردگی، خشم، خستگی، سرزندگی و سردرگمی) بیشتر از حد متوسط بود.

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر نیز مانند سایر مطالعات انجام شده، افسردگی و تنش از عوامل خلقی مهم در بیماران با تومور مغزی بودند. علاوه بر آن تاثیر معناداری را بر وضعیت عملکردی بیماران گذاشته بودند. در این راستا پیشنهاد می شود که مطالعات دقیق و جامع تری برروی اختلالات روان شناختی بیماران با هر نوع تومور مغزی انجام شود و درمان‎های روان شناختی از اجزای پروسه درمان این بیماران در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!