بررسی و مقایسه آگاهی دانشجویان سال اول و آخر مقطع کارشناسی پیوسته دانشکده پرستاری و مامایی مشهد نسبت به ابعاد قانونی و حقوقی سقط جنین

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نداشتن فرزند، معلول علت های مختلف و از سقط جنین است. با توجه به تاثیر میزان آگاهی مراقبان سلامت در دسترسی بیماران به سقط جنین، این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه آگاهی دانشجویان سال اول و آخر مقطع کارشناسی پیوسته مامایی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد نسبت به ابعاد قانونی و حقوقی سقط جنین انجام گرفت.

روش بررسی

در این پژوهش توصیفی-مقایسه ای و مقطعی، 82 نفر از دانشجویان سال اول و سال آخر رشته کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه پژوهشگرساخته بررسی میزان آگاهی نسبت به ابعاد قانونی و حقوقی سقط جنین بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.

یافته ها

میانگین نمره آگاهی دانشجویان سال اول و سال آخر مامایی نسبت به موارد مجاز سقط جنین به ترتیب 2.75±5.88 در مقابل 1.51±9.03 با 0.001 =P) و نسبت به مجازات سقط جنین غیرقانونی و شرایط صدور مجوز قانونی سقط جنین درمانی به ترتیب 1.48±3.47 در مقابل 1.33±5.54 با 0.0001 =P) بود. مطابق نتایج، تفاوت آماری معناداری میان میزان آگاهی دانشجویان سال اول و سال آخر مامایی درمورد ابعاد قانونی و حقوقی سقط جنین وجود داشت و میزان پاسخ دهی صحیح در دانشجویان سال آخر بالاتر بود.

نتیجه گیری

مطابق نتایج پژوهش حاضر، دانشجویان مامایی نسبت به قوانین سقط جنین از قبیل اندیکاسیون های سقط درمانی قانونی، شرایط لزوم برای صدور مجوز سقط درمانی قانونی و مجازات های سقط جنین غیرقانونی آگاهی کافی ندارند. از این رو، تقویت آموزش های مربوط به مسایل قانونی و مجاز سقط جنین برای دانشجویان مامایی در برنامه ریزی های آموزشی ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2627953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!