بررسی آگاهی و نگرش دستیاران تخصصی و دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به بایستی تجویز توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی (CBCT) در سال 1401-1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر، تصاویر (Cone-beam computed tomography (CBCT به دلیل مزایای متعددی نظیر ایجاد تصاویر سه بعدی، راحتی تهیه تصاویر و امکان بازسازی داده ها، کاربردهای فراوانی در دندانپزشکی پیدا کرده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی و نگرش دستیاران تخصصی و دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به بایستی تجویز CBCT در سال1400 انجام شد.

روش بررسی

مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی. 146 نفر از دانشجویان دندانپزشکی عمومی و 24 نفر از دستیاران تخصصی در این مطالعه شرکت کردند. در این مطالعه از 23 سوال در حیطه آگاهی و نگرش از کاربرد CBCT استفاده شد. روایی پرسش نامه با استفاده از منابع، مقالات معتبر علمی و با ارایه و نظرخواهی از متخصصین و اساتید رادیولوژی تایید گردید. برای تعیین پایایی از آزمون مجدد و تعیین ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. در نهایت نتایج به دست آمده به وسیله نرم افزارversion 16  SPSS توسط آزمون های آماری کای دو، تی تست و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج

سطح آگاهی (0/0001=P) و نگرش (0/001 =P) دانشجویان عمومی از گروه دستیاران تخصصی بیشتر بود.  هم چنین بین سطح آگاهی و نگرش دانشجویان با مدت زمان تحصیل در دانشگاه تفاوت معنی داری وجود داشت که معمولا هرچه سال تحصیلی بالاتر می رفت آگاهی (0/0001=P) و نگرش (0/001 =P) کمتر می شد.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد، دارای آگاهی و نگرش نسبتا متوسطی در زمینه کاربرد CBCT می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
6772 تا 6780
لینک کوتاه:
magiran.com/p2628475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!