تلفیق آمار زمینی و گوگل ارث جهت برآورد زیست توده و ذخیره کربن درختان بلوط ایرانی (Quercus branti Lindl) (مطالعه موردی: منطقه دادآباد خرم آباد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جنگل های زاگرس سطح وسیعی از جنگل های کشور را به خود اختصاص داده اند و نقش مهمی را در حفاظت خاک و ذخیره آب های زیرزمینی و دیگر خدمات اجتماعی-اقتصادی ایفا می کنند. جنگل ها نقش مهمی در ذخیره طبیعی کربن در مقیاس جهانی داشته و حفاظت از آن ها یکی از استراتژی های مهم و پایدار برای مقابله با گرمایش جهانی است. به همین خاطر مدیریت پایدار این عرصه ها نیازمند اطلاعاتی جهت درک و پیش بینی تغییرات این جنگل ها دارد. این تحقیق با هدف برآورد زیست توده و مقدار ذخیره کربن روی زمین درختان بلوط ایرانی که از مهم ترین عناصر جنگل های زاگرس هستند، با استفاده از تلفیق اطلاعات زمینی و تصاویر Google earth انجام شد. طبق نتایج مطالعه قبلی در این منطقه قطر متوسط تاج متغیر مناسب برای برآورد زیست توده گونه بلوط ایرانی بوده که به این منظور قطر متوسط تاج درختان بلوط ایرانی منطقه دادآباد لرستان در سطحی معادل 488 هکتار، با استفاده از تصاویر گوگل ارث و به وسیله نرم افزار ImageJ اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که مقدار زیست توده روی زمین برای گونه بلوط ایرانی 68/9 تن در هکتار بود. همچنین مقدار ذخیره کربن برآورد شده برای جنگل های بلوط منطقه دادآباد لرستان برابر با 427/6 تن در هکتار بدست آمد. نتایج این مطالعه و مقایسه آن با مطالعات دیگر نشان داد که روش های غیرمخرب مثل سنجش از دور و استفاده تصاویر ماهواره ای و تلفیق آن ها با روابط آلومتریک محلی، امکان تخمین میزان زیست توده و کربن ذخیره شده در سطوح وسیع را با دقت مناسب امکان پذیر می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 247
لینک کوتاه:
magiran.com/p2629417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!