ارزیابی لرزه ای سد های وزنی بتنی بر مبنای انرژی با استفاده از تخمین ظرفیت تحت زلزله های حوزه نزدیک؛ مطالعه موردی سد پاین فلت کالیفرنیا

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ارزیابی لرزه ای سدهای وزنی بتنی عمدتا با استفاده از تخمین ظرفیت های حالات حدی و یا تعیین شاخص های خرابی انجام می پذیرد. هدف اصلی این مقاله تخمین ظرفیت های حالات حدی و سطوح خرابی سدهای وزنی بتنی بر مبنای انرژی می باشد. از این رو با انتخاب سد وزنی پاین فلت به عنوان مورد مطالعاتی، تحلیل دینامیکی فزاینده غیرخطی با استفاده از الگوریتم جستجو و انباشت بر روی سیستم سد- مخزن- فونداسیون صلب، تحت رکوردهای حوزه نزدیک دارای اثرات پیش روندگی، انجام شده است. در این تحقیق، شدت آریاس که معرف انرژی تجمعی شتاب نگاشت می باشد به عنوان معیار شدت زلزله در نظر گرفته شده و سه پارامتر انرژی اتلاف شده به دلیل شکست، انرژی اتلاف شده به دلیل شکست در حرکت تاج سد در جهت پایین دست و انرژی اتلاف شده به دلیل شکست در حرکت تاج سد در جهت بالادست به عنوان معیار خرابی سازه انتخاب شده اند. با بررسی منحنی های تحلیل دینامیکی فزاینده مشاهده گردید که تا سطح شدتی که انرژی اتلاف شده به دلیل شکست در حرکت تاج سد در جهت بالادست برابر صفر می باشد، پاسخ انرژی غالب سد، پاسخ ناشی از حرکت های رو به پایین دست سازه و ترک خوردگی در تراز پایه می باشد. درحالی که بعد از سطح شدت مذکور، در هر سطح شدت، پاسخ کلی سازه برابر مجموع پاسخ های سازه در حرکت در جهات پایین دست و بالادست می باشد. نتایج نشان دادند که بیان رفتار سازه بر اساس پاسخ انرژی کلی آن به نظر جامع تر و درست تر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2633248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!