پاسخ و سازگاری دستگاه خودمختار قلبی زنان سالم به دو هفته تمرینات تناوبی عملکردی با شدت متوسط با ماسکهای تنفسی: ارزیابی تاثیر ماسک های تنفسی جراحی و N95 در طی پاندمی COVID-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برخی شواهد نشان می دهد ورزش شدید با ماسک ممکن است به طور بالقوه باعث افزایش بار قلبی شود. هدف تحقیق حاضر بررسی 2 هفته تمرین تناوبی با شدت متوسط (MIIT) با ماسک صورت (جراحی در برابر N95) بر پاسخ های فیزیولوژیکی سیستم اتونوم قلب (CAS) است.در این پژوهش کاربردی و از نوع نیمه تجربی هجده زن داوطلب به طور تصادفی به دو گروه تمرین با شدت متوسط (MIIT) با ماسک های N95(MIIT+N95) و جراحی(MIIT+SUR) و یک گروه کنترل تمرین با شدت متوسط بدون ماسک (MIIT+Nomask) تقسیم شدند. گروه تمرین با شدت متوسط به همراه ماسک N95 (MIIT+N95) و گروه تمرین با شدت متوسط به همراه ماسک جراحی (MIIT+SUR) پروتکل تمرین تناوبی بر پایه وزن را در حین پوشیدن ماسک های N95 و یا جراحی به مدت دو هفته انجام دادند. گروه تمرین با شدت متوسط بدون ماسک (MIIT+Nomask) نیز تمرینات مشابه را بدون پوشیدن ماسک اجرا کردند. شاخصهای CAS با استفاده از دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) و نرم افزار kubios در حالت استراحت و متعاقب پروتکل زیربیشینه ای در قبل و بعد از مداخله 2 هفته ای MIIT ارزیابی شد و تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 در سطح معنی داری (05/0 ≥ p) انجام شد. از طریق آزمون کولموگروف اسمیرنوف، از روش های آماری پارامتریک شامل ANOVA یکطرفه در اندازه گیری های مکرر برای بررسی اثر دویدن زیربیشینه ای روی نوارگردان با دو نوع ماسک (جراحی در برابر N95) در قبل و متعاقب اجرای دو هفته تمرین MIIT استفاده شد..طبق آزمون انالیزواریانس دوطرفه کاهش غیرمعناداری در مقادیر R-R، RMSSD، SDNN، SD1 و SD2 و افزایش غیرمعنا دار نسبت فرکانس پایین (LF)، و نسبت فرکانس پایین/فرکانس بالا (LF/HF)، در گروه های N95، SURGICAL و NO-MASK متعاقب پروتکل زیربیشینه مشاهده شد(همه P کمتر از 05/0). در مقایسه با گروه MIIT + Nomask، دو هفته MIIT با ماسک، به ویژه در گروه MIIT + SUR باعث بهبود مقادیر R-R، SD1 و SD2 در پاسخ به پروتکل زیربیشینه شد (همه P بیشتر از 05/0) تفاوتی بین گروه های N95 و SURGICAL دیده نشد.یافته های پژوهش حاضر نشان داد افزایش تحمل سیستم اتونوم قلبی زنان سالم به پروتکل استرس ورزشی متعاقب دو هفته تمرین با شدت متوسط (MIIT) به همراه ماسک، با نتایج قابل توجه تر در گروه تمرین با شدت متوسط به همراه ماسک جراحی (MIIT+SUR) می باشد. طبق نتایج ، زنان سالم می توانند در طول همه گیری کووید-19 در طول تمرینات با شدت متوسط بدون نگرانی در مورد اثرات مضر احتمالی بر سیستم قلبی عروقی، از ماسک صورت استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 215
لینک کوتاه:
magiran.com/p2635766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!