مقایسه تاثیر دو تیغه لارنگوسکوپ گلایدوسکوپ و مکینتاش بر تغییرات همودینامیک و موفقیت لوله گذاری تراشه در بیماران مبتلا به پره اکلامپسی شدید کاندید سزارین تحت بیهوشی عمومی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

لارنگوسکوپی در زنان با پره اکلامپسی شدید یکی از استرس زا ترین وقایع بیهوشی می باشد؛ انجام لارنگوسکوپی می تواند پاسخ های همودینامیک را در این زنان تحریک نموده و منجر به عوارض جدی شود؛ لذا انتخاب روشی ایمن برای لارنگوسکوپی این زنان ضرورت دارد؛ هدف از مطالعه حاضر بررسی ایمنی گلایدسکوپ در مقابل تیغه مکینتاش در لوله گذاری تراشه برای زایمان سزارین در زنان با پره اکلامپسی شدید می باشد.

مواد و روش ها

در یک کارآزمایی بالینی کنترل شده، 70 زن حامله دچار پره اکلامپسی شدید کاندید عمل سزارین تحت بیهوشی عمومی به طور تصادفی در یکی از دو گروه 35 نفره گلایدسکوپ یا مکینتاش وارد این مطالعه شدند. قبل از القای بیهوشی مونیتورینگ همودینامیک شامل ضربان قلب، پالس اکسیمتری، فشار خون شریانی تهاجمی برقرار شد. لوله گذاری تراشه به ترتیب در دو گروه گلایدسکوپ یا مکینتاش با کمک لارنگوسکوپ گلایدسکوپ یا مکینتاش انجام شد. متغیرهای همودینامیک در فاصله زمانی 2 دقیقه قبل از القای بیهوشی، قبل از لارنگوسکوپی و در دقایق 1، 2، 3، 4، 5 و 10 پس از لوله گذاری تراشه ثبت و بین دو گروه مقایسه شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون t student، اندازه گیری های مکرر ANOVA و χ2 یا دقیق فیشر و من ویتنی مقایسه شدند. مقادیر P-value کمتر از 05/0 به عنوان تفاوت آماری معنی دار در نظر گرفته شدند.

یافته ها

فشار خون بالا در 5 دقیقه اول پس از لوله گذاری در گروه مکینتاش شایع تر بود (050/0 ˂ P-value). میزان لوله گذاری موفق در دو گروه یکسان بود. میزان موفقیت در اولین تلاش درگروه گلایدسکوپ بالاتر بود (6/88% در مقابل 2/77%). زمان لازم برای لوله گذاری در گروه گلایدسکوپ به طور معناداری طولانی تر بود (6/32±2/50 در مقابل 1/44±7/29 ثانیه، 031/0 =P-value) میزان عوارض راه هوایی در دو گروه یکسان بود.

نتیجه گیری

در مدیریت راه هوایی برای عمل سزارین در بیمار با پره اکلامپسی شدید لوله گذاری با گلایدسکوپ اگرچه به زمان بیشتری نیاز دارد، اما وضعیت همودینامیک قابل قبول تری نسبت به تیغه مکینتاش ایجاد می کند؛ لازم به ذکر است میزان عوارض راه هوایی در دو گروه یکسان هست؛ لذا ایمنی لارنگوسکوپی با گلایدوسکوپ در زایمان سزارین زنان با پره اکلامپسی شدید قابل قبول است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2638116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!