استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان برای پیش بینی بیماری عروق کرونر قلب در زنان میانسال فعال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری عروق کرونر شایع ترین شکل بیماری قلبی عروقی است و اغلب باعث انفارکتوس میوکارد می شود. سالانه میلیاردها دلار خسارت مالی و میلیون ها مرگ در سراسر جهان به بار می آورد. روش استاندارد برای تشخیص بیماری های قلبی عروقی آنژیوگرافی است که تهاجمی و خطرناک است. سیستم یادگیری ماشین به طور گسترده ای به عنوان یک رویکرد سریع، مقرون به صرفه و غیر تهاجمی برای تشخیص بیماری های قلبی عروقی استفاده شده است. بنابراین، هدف از این تحقیق استفاده از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان برای پیش بینی بیماری عروق کرونر قلب در زنان میانسال فعال بود.
روش ها
در این مطالعه، از سوابق پزشکی 372 زن میانسال مبتلا به بیماری عروق کرونر که در دو بیمارستان منتخب طی سال های 1400-1395 بستری شده بودند استفاده شد. از الگوریتم ماشین بردار پشتیبان برای تشخیص بیماری عروق کرونر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار MATLAB در سطح معنی داری 0/05 استفاده شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که با استفاده از سوابق پزشکی حاوی 14 ویژگی مشترک، مربوط به اطلاعات آنتروپومتری، تست های تشخیصی، نتیجه آنژیوگرافی و فعالیت بدنی، الگوریتم ماشین بردار پشتیبان می تواند با دقت 70 درصد و صحت 76 درصد بیماری عروق کرونر را پیش بینی کند.
نتیجه گیری
استفاده از رویکرد یادگیری ماشین توانایی پیش بینی حضور بیماری عروق کرونر را با دقت و حساسیت بالا فراهم می‎کند. بنابراین به پزشکان اجازه می‎دهد تا درمان پیشگیرانه به موقع را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
2016 تا 2023
لینک کوتاه:
magiran.com/p2650065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!