تعیین فراوانی ژن های تولیدکننده کلیسین های Ia و V در ایزوله های Escherichia coli جدا شده از نمونه های بالینی مراکز درمانی شهر یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

باکتریوسین ها پپتیدهایی با خاصیت ضد میکروبی می باشند. آن‎ها به صورت ریبوزومال سنتز شده و توسط هر دو گروه از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی تولید می شوند. باکتریوسین های تولید شده توسط Escherichia coli، کلیسین نام دارند. کلیسین‎ها در باکتری‎های کومنسال، مانع از رشد باکتری‎های پاتوژن می‎شوند و در سویه‎ های پاتوژن باعث افزایش ویرولانس باکتری می‎گردند. هدف از مطالعه حاضر تعیین فراوانی ژن های col V و col Ia در نمونه های Escherichia coli جدا شده از بیماران با عفونت ادراری در شهر یزد است.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی - مقطعی، تعداد 160 جدایه Escherichia coli از نمونه ادرار بیماران جدا شد و با آزمایشات بیوشیمیایی رایج شناسایی گردید. سپس واکنش PCR جهت بررسی فراوانی ژن های تولید کننده col V و col Ia با استفاده از پرایمر های اختصاصی انجام شد و پس از تعیین توالی، نتایج با استفاده از نرم افزار version 16   SPSS واکاوی گردید.

نتایج

در این مطالعه از میان 160 جدایه Escherichia coli مورد بررسی، ژن کلیسین در26/9 درصد از جدایه ها شناسایی شد. فراوانی ژن col Ia (4/24درصد) و فراوانی ژن col V (6/10درصد) به دست آمد. هم چنین در 8/12 درصد از جدایه ‎ها، هر دو ژن مورد بررسی با هم شناسایی گردید. فراوانی ایزوله هایی که فقط ژن col Ia را داشتند، 16/2درصد و ایزوله هایی که فقط ژن col V را داشتند، 2/5 درصد بود.

نتیجه گیری

در این بررسی، جدایه های دارای ژن col Ia فراوانی بالایی را نشان دادند. اغلب سویه های دارای ژن col V، دارای ژن col Ia نیز بودند. بنابراین ژن col V اغلب همراه ژن col Ia مشاهده می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
7062 تا 7069
لینک کوتاه:
magiran.com/p2653720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!