تاثیر Pseudomonas fluorescens strain EB298 (UTPf298) در کنترل Fusarium pseudograminearum عامل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه و رنگدانه های کلروفیل گندم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گندم با سطح زیرکشت در حدود نیمی از اراضی زراعی ایران یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی است. بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه گندم Fusarium pseudograminearum یکی از مخرب ترین عوامل قارچی در مناطق خشک ایران و جهان می باشد که میزان تولید این محصول را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این بیماری با تخریب کلروفیل گیاه گندم باعث کاهش رشد گیاه و به مرور زمان باعث مرگ و خشک شدن کامل بوته گندم می شود. استفاده از سموم شیمیایی یکی از روش های کنترل خسارت ناشی از این بیماری است اما به دلیل خسارات زیست محیطی ناشی از این سموم، دانشمندان به دنبال روش جایگزین هستند. در این پژوهش با کمک جدایه باکتریایی Pseudomonas fluorescens strain EB298 (UTPf298) میزان بیماری زایی این قارچ در شرایط گلخانه به طور معنی در مقایسه با گیاه شاهد کاهش یافت. در شرایط آزمایشگاه نیز جدایه باکتری به میزان 70 درصد از رشد قارچ جلوگیری کرد. همچنین این جدایه با کاهش خسارات ناشی از قارچ میزان کلروفیل a، b و کلروفیل کل را به ترتیب تا 1، 0.5 و 5/1 میلی گرم/گرم افزایش داده است. جدایه Pseudomonas fluorescens strain EB298 (UTPf298) با تحریک رشد گیاه باعث افزایش وزن ریشه و ساقه به میزان 0.35 و 0.9 گرم و افزایش طول ریشه و ساقه به میزان 15 و 28 سانتی متر شد. از این رو در این پژوهش به دلیل کارایی جدایه Pseudomonas fluorescens strain EB298 (UTPf298) می توان به عنوان عاملی مناسب برای کنترل بیماری پوسیدگی طوقه و ریشه گندم Fusarium pseudograminearum استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2654664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!