تاثیر سطوح مختلف پروبیوتیک پریمالاک و کاپا-کاراگینان بر عملکرد رشد، جمعیت میکروبی دستگاه گوارش و فراسنجه های خون جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

طی چند دهه اخیر، پس از منع مصرف آنتی بیوتیک های محرک رشد در صنعت طیور تلاش برای یافتن جایگزین‏ های جدیدی همانند پروبیوتیک‏ ها و پری‏بیوتیک ‏ها افزایش یافته است. برخی از این جایگزین ‏ها می‏ توانند با ایجاد تغییر بهینه در جمعیت میکروبی دستگاه گوارش سبب بهبود رشد و سلامت پرندگان شوند. از این‎رو، آزمایش حاضر با هدف بررسی اثر پروبیوتیک پریمالاک و پلی‏ساکارید کاپا-کاراگینان بر عملکرد و سلامت جوجه‏ های گوشتی جوان انجام شد.

مواد و روش‏ ها: 

تعداد 240 قطعه جوجه نر یک روزه سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با آرایش فاکتوریل 2×2 شامل دو سطح افزودنی پروبیوتیک (صفر و 0/1 درصد از جیره) و دو سطح افزودنی کاپا-کاراگینان (صفر و 0/1 درصد از جیره) درون 24 قفس (شش تکرار حاوی 10 پرنده برای هر تکرار) توزیع و به‎مدت 24 روز بر روی بستر پرورش یافتند.

یافته‏ ها: 

عملکرد رشد پرندگان تحت تاثیر اثر متقابل پروبیوتیک و کاپا-کاراگینان در جیره قرار نگرفت. با این‎حال، استفاده از کاپا-کاراگینان در جیره ‏ها توانست در فاصله سنین 1 تا 10 روزگی افزایش وزن بدن پرندگان را به ‏صورت معنی ‏دار افزایش دهد. مصرف خوراک پرندگان نیز تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی و سطوح پروبیوتیک و کاپا-کاراگینان قرار نگرفت، اما ضریب تبدیل خوراک با افزودن سطح 0/1 درصد پروبیوتیک در جیره در پایان 24 روزگی بهبود یافت (0/05>P). وزن نسبی ران در پرندگانی که کاپا-کاراگینان دریافت کرده بودند در مقایسه با سطح صفر کاپا-کاراگینان در جیره بیشتر بود (0/05>p). مکمل‏ سازی پروبیوتیک به‏ تنهایی در جیره، سبب افزایش وزن نسبی کبد پرندگان شد. همچنین، پرندگانی که جیره ‏های حاوی کاپا-کاراگینان دریافت کرده بودند، وزن نسبی کبد در آنها به‎صورت معنی ‏دار کمتر بود. در جوجه‏ های گوشتی که با کاپا-گاراکینان تغذیه شده بودند، طول پرزها در ناحیه دیودنوم افزایش و عمق کریپت ‏ها در ناحیه ایلیوم کاهش یافت. استفاده از سطح 0/1 درصد پروبیوتیک توانست جمعیت باکتری‏ های اسیدلاکتیکی را در ایلیوم پرندگان به ‏صورت معنی‏ دار افزایش دهد. مصرف جداگانه یا مخلوط کاپا-کاراگینان و پروبیوتیک در جیره، جمعیت کلی‏فرم ‏ها را در روده کور کاهش داد (0/05>p). استفاده از مخلوط کاپا-کاراگینان و پروبیوتیک در جیره سبب بهبود فعالیت آنزیم سوپراکسید دسموتاز در مقایسه با تیمار حاوی کاپا-کاراگینان شد (05/0>p).

نتیجه‏ گیری: 

نتایج آزمایش حاضر نشان داد که استفاده از پروبیوتیک و کاپا-کاراگینان در جیره جوجه ‏های گوشتی جوان می‏تواند طی دوره‏ های جداگانه ‏ای از پرورش در بهبود برخی از پارامترهای پاسخ رشد و همچنین تغییر بهینه جمعیت میکروبی دستگاه گوارش پرندگان موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2657185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!