بررسی سیره ی حضرات معصومین (ع) در جذب و تربیت شاگردان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف این پژوهش، بررسی سیره حضرات معصومین (ع) در جذب و تربیت شاگردان می باشد.

روش کار

این پژوهش در زمره پژوهش های کتابخانه ای است که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. بررسی در بعد تربیتی مسایلی همچون اصول اعتقادی دین و مذهب، احکام و قوانین شرعی و رشد اخلاق مورد توجه بوده است. ایمه اطهار (ع) برای نیل به این مطلوب از شیوه ‏های گوناگونی همچون ارتباط چهره به چهره، املای مطالب علمی، مناظره و استدلال و... استفاده می‏ کردند. آنان با ارایه و بیان ویژگی ‏های لازم برای یک معلم، وظایف و بایسته ‏های لازم برای چنین افرادی را مشخص نموده و سایران را برای انتخاب یک مربی و معلم خوب راهنمایی نموده‏اند.

یافته ها

یافته های تحقیق نشان داد برخی از ویژگی‏ های معلم از منظر اهل‏بیت (ع) عبارتند از: خودسازی، تعهد و موقعیت‏ سنجی. با عنایت به نکات مزبور می‏ توان گفت از جمله مهم‏ترین وظایف اهل‏ بیت (ع) آن است که به تدریج، علوم الهی را، که مایه سعادت بشر است، به مردم بیاموزند و زمینه این امر را فراهم سازند.

نتیجه گیری

نتیجه گیری کلی پژوهش نشان داد که در این راه، با توجه به توانایی‏ ها و سنجش گروه سنی مخاطب و با استفاده از ابزارها و شیوه‏ های متفاوت در شرایط و مکان‏ های مختلف، به آموزش و پرورش مردم در موضوعات اعتقادی، فقهی، کلامی، مدیریتی، تاریخی بپردازند. امور مذکور سبب آن گردید تا روش اهل‏بیت (ع) به عنوان یک سیره علمی و تربیتی در بستر زمان توسعه یابد و علوم گوناگونی از آن دامنه گیرد؛ زیرا آنان در این امر مقدس، علاوه بر اهداف تربیتی، اهداف آموزشی را نیز در نظر داشتند و بر اساس این اهمیت بود که صادقین با توجه به سنجش شرایط فرهنگی و سیاسی، توانستند شاگردان زیادی برای انتقال علوم به نسل‏های آینده و دفاع از شریعت اسلام پرورش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!