بررسی اثر اصلاح نانوذره های ZIF-8 با سورفکتانت کاتیونی CTAB بر عملکرد غشاهای ماتریس آمیخته PVA/ZIF-8 در آب زدایی از ایزوپروپانول به روش تراوش تبخیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آب زدایی از ترکیب های آلی به منظور دستیابی به فراورده باارزش و دارای خلوص بالا، یکی از مهم ترین بخش های صنایع شیمیایی محسوب می شود. در این پژوهش غشاهای ماتریس آمیخته متشکل از پلی وینیل الکل و فاز معدنی ZIF-8  اصلاح شده با سورفکتانت کاتیونی CTAB با هدف بهبود عملکرد آب زدایی از ایزوپروپانول در فرایند تراوش تبخیری مورد ارزیابی قرار گرفت. نانوذره ها و غشاها با استفاده از روش های طیف سنجی فروسرخ تبدیل فوریه، جذب-واجذب گاز، وزن سنجی گرمایی، پراش اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی مشخصه یابی شدند. تصویرهای میکروسکوپی نشان داد که حضور CTAB ریخت شناسی نانوذره های ZIF-8 را از RD به TRD تغییر داد. اثر بارگذاری ذره های ZIF-8 اصلاح نشده از 1 تا 10 درصد وزنی در غشاها بر عملکرد جداسازی خوراک ایزوپروپانول دارای wt% 10 آب در دمای C30 بررسی شد. سپس بر اساس ترکیب درصد بهینه یافت شده، عملکرد جداسازی غشای ماتریس آمیخته دارای wt% 5 نانوذره های اصلاح شده با سورفکتانت ارزیابی شدکه با ارایه شار تراوش یافته kg/m2h 942/0 و ضریب جداسازی 174، نشان از موفقیت در دستیابی به عملکرد بهتر در مقایسه با غشاهای پلیمری خالص و ماتریس آمیخته بدون اصلاح داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p2658885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!