صورت بندی نقد مکان از دریچه اقتصاد سیاسی؛ تدقیق امر «شهری-رابطه ای»

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیان مساله:

 مکان، لایه ای میانجی در قامت امر شهری-رابطه ای است. این برداشت هستی شناختی از مکان که از ظرفیت مواجهه با ارتباطات پیچیده و منازعاتی محتمل برخوردار است، به منظور تدقیق، مستلزم مداقه ای انتقادی است. آن وجهی از شهرگرایی انتقادی مد نظر است که این هستی شناختی بازتعریف شده را در بستر واقعیات جامعه شهری از حیث بنیان های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بنشاند و مکان را در قامت یک انتزاع انضمامی تبیین نماید. اقتصاد سیاسی مکان توام با آموزه های برآمده از نظریه انتقادی، رهیافتی است در جهت نیل به این مهم.

هدف

تدقیق مفهوم «مکان در قامت امر شهری-رابطه ای» به میانجی مداقه ای انتقادی در بنیان های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اثر گذار بر مکان های شهری

روش

پارادایم تلفیقی تحقیق مبتنی بر پسا اثبات گرایی و تفسیرگرایی است و واقعیت های اجتماعی را به تبعیت از ارزش های هنجاری مکان ، و نیز با مداخله مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، تفسیر و تحلیل می کند. نوشتار پیش رو با اتخاذ یک معرفت شناسی هنجاری-انتقادی و راهبرد قیاسی، و با کاربست رهیافت کیفی و از مجرای مرور اسناد کتابخانه ای و تحلیل و بسط آرای نظری، در پی یک صورت بندی انتقادی منسجم نسبت به مفهوم مکان با هدف تدقیقش به مثابه امر شهری-رابطه ای است.

یافته ها و نتیجه گیری

«مکان به عنوان امر شهری-رابطه ای» در متن نیروها و مناسباتی قرار دارد که مبین یک شیوه تولید معین اند. این نیروها و مناسبات از گذر نقد اقتصاد سیاسی به هشت سرفصل مشخص ره می برند که مشتمل بر تبیین ارزش استفاده در مقابل ارزش مبادله در متن بت وارگی کالا، مالکیت خصوصی در مقابل امر اشتراکی، انباشت سرمایه، حق به شهر و نابرابری، دولت در مقابل بخش خصوصی، آکادمی و بازار، و ماهیت دیالکتیکی مکان است. کارکرد موثر مکان در قامت «امر شهری-رابطه ای» در متن شیوه تولید حاکم بر آن، منوط به برخی بالقوه گی ها و نابالقوه گی های دخیل در تدقیق این هستی شناختی جدید از مکان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!