تاثیر تمرین تناوبی شدید و ژل رویال بر بیان ژن RBP4 و AMPK بافت عضله نعلی و مقاومت به انسولین موش های صحرایی دیابتی نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دیابت نوع دو شایع ترین بیماری درون ریز است که به دلیل عدم تحمل گلوکز دراثر برهم خوردن تعادل بین ذخایر و تقاضای انسولین رخ می دهد. RBP4 یکی از این آدیپوکاین ها می باشد که غلظت سرمی آن در مدل های گوناگون موش های صحرایی  مبتلا  به دیابت نوع 2 و افرادی که دچار مقاومت انسولین و یا دیابت نوع دو هستند افزایش می یابد. هدف پژوهش حاضر مطالعه تغییرات بیان ژن RBP4 بافت عضله نعلی و شاخص مقاومت به انسولین پس از انجام تمرین تناوبی شدید و ژل رویال در موش های صحرایی چاق دیابتی نوع 2 بود.

روش کار

این پژوهش از نوع بنیادی بود که به روش تجربی انجام شد. نمونه آماری پژوهش حاضر 36 سر موش های صحرایی نر دیابتی چاق بودند. پس از20 هفته تغذیه با رژیم پرچرب با تزریق درون صفاقی 25 میلی گرم STZ به ازای کیلوگرم وزن موش ها دیابتی شدند. موش هایی که گلوکز ناشتای آن ها بین150 تا400 میلی گرم در دسی لیتر بود، دیابتی نوع دوم در نظر گرفته شدند. موش های دیابتی در 4 گروه کنترل (6 سر)، تمرین تناوبی (8 سر)، ژل رویال (7 سر)، تمرین تناوبی شدید- ژل رویال (8 سر) گروه بندی و پروتکل تمرینی و گاواژ ژل رویال روی آن ها اجرا شد. هشت هفته تمرین تناوبی شدید، پنج جلسه در هفته با تناوب شدید 2 دقیقه ای80 تا 90 درصد VO2max و تناوب استراحت یک دقیقه ای با 50 تا 56 درصد VO2max اجرا شد. ژل رویال بصورت گاواژ به میزان 100 میلی گرم برکیلوگرم، 5 روز در هفته داده شد.

یافته ها

تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و دوعاملی و آزمون تعقیبی نشان داد در مقایسه با گروه کنترل، تمرین تناوبی شدید به کاهش معنی دار گلوکز و شاخص مقاومت به انسولین منجر شد. تمرین تناوبی شدید و ژل رویال به کاهش غیر معنی دار بیان ژن RBP4 عضله نعلی در مقایسه با گروه کنترل منجر شد. تمرین تناوبی شدید و ژل رویال به افزایش بیان ژن AMPK عضله نعلی در مقایسه با گروه کنترل منجر شد که درگروه تمرین تناوبی معنی دار بود (008/0=P).

نتیجه گیری

تمرین تناوبی و ژل رویال در کاهش شاخص مقاومت به انسولین و بیان ژن های موثر در مصرف گلوکز در عضله نعلی موثر بود. همچنین تمرین تناوبی و ژل رویال منجر به کاهش بیان ژن RBP4 و افزایش بیان ژن AMPK در عضله نعلی در مقایسه با گروه کنترل شد که در مصرف گلوکز در افراد دیابتی اهمیت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2660158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!