بررسی تاثیر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس بر بیان ژن سیتوکین IL-10 در ماهی زبرا آلوده بهH7 :E. coli O157

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سد دفاعی سیستم ایمنی ذاتی و هومورال در پیشگیری از ایجاد عفونت و جلوگیری از پیشرفت بیماری ناشی از E.coli O157:H7 در میزبان بسیار مهم هستند. در میان اثرهای متعدد و مفید پروبیوتیک ها، تعدیل سیستم ایمنی با تولید سیتوکین ها یکی از رایج ترین مزیت های گزارش شده در مورد آن ها است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدفیلوس بر بیان ژن سیتوکین IL-10 در ماهی زبرا آلوده بهH7:E. coli O157 به عنوان مدل آزمایشگاهی است.

مواد و روش ها

در این پروژه 300 قطعه ماهی به تعداد مساوی و تصادفی در12 آکواریوم به صورت؛ گروه شاهد (C1A1) با دریافت جیره پایه، گروه (B1A1) با دریافت جیره گروه شاهد و مواجهه با E.coli O157:H7، تیمار1 (T1A1) با دریافت جیره پایه حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و عدم مواجهه با E.coli O157:H7 و تیمار2 (T2A2) با دریافت جیره پایه حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و مواجهه با E.coli O157:H7، به مدت 30 روز، گروه بندی شدند. در طی دوره سی روزه انجام آزمایش، در روزهای ابتدا، 15، 27 و 30 نمونه برداری از بافت روده برای انجام مطالعه های بیان ژن IL-10 و کلونیزاسیون باکتری ها صورت گرفت.

یافته ها

یافته های مورد بررسی نشان دهنده کلونیزاسیون باکتری ها در روده ماهی بوده است. هم چنین بیان ژن IL-10 در گروه های آزمایش پس از مواجهه با E. coli O157:H7 کاهش یافته است که همراه با تنظیم مجدد IL-10 در گروه های تغذیه شده با L. acidophilus در مقایسه با گروه کنترل این کاهش کم تر بوده است و در ماهی های زبرا تغذیه شده با L. acidophilus میزان بیان ژن IL-10 به تدریج افزایش یافت(05/0P <).

نتیجه گیری

به طورکلی نتایج این مطالعه نشان داد که پروبیوتیک لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس قادر به افزایش بیان ژنIL-10 بوده و در نتیجه منجر به تقویت سیستم ایمنی می گردد و بدین ترتیب اثرهای بسیار مفیدی در کاهش آسیب های بافتی ناشی از عفونت E.coli O157:H7 در روده ماهی زبرا به عنوان یک مدل آزمایشگاهی به وجود خواهد آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2662920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!