اثرهای پوترسین، IBA و زخم زنی بر ریشه زایی قلمه ورد مینیاتور رقم ساناز زرد (Rosa hybrida L. cv. Sanaz-e-Zard) در شرایط گلخانه و کشت درون شیشه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ورد مینیاتور گونه ای زینتی است که به صورت گسترده در فضای سبز و به عنوان گیاه گلدانی و شاخه بریدنی مورداستفاده قرار می گیرد. استفاده از روش های سنتی برای ازدیاد این گونه ها با محدودیت زمانی و کمبود پایه همراه است، و روش های ریزازدیادی روبه افزایش است. ریشه دار کردن قلمه های گل ورد به واسطه ی تنظیم کننده های رشدی مختلف مورد اهمیت می باشد. در پژوهش حاضر نقش غلظت های مختلف پوترسین و ایندول-3- بوتریک اسید (IBA)، به صورت توام و ایجاد زخم زنی انتهای قلمه بر ریشه زایی قلمه های ورد میناتوری رقم ساناز زرد (Rosa hybrida cv. Sanaz-e-Zard) در شرایط گلخانه و کشت درون شیشه ای مورد بررسی قرار گرفت. ریشه زایی در ریز قلمه ها بر روی محیط کشت پایه MS حاوی پنج غلظت (0، 25/0، 5/0، 1 و 2 میلی گرم در لیتر) IBA و پوترسین بررسی شد. قلمه ها نیز با پنج سطح (صفر، 25/0، 5/0، 1 و 2 گرم بر لیتر) IBA، پوترسین و دو سطح زخم زنی (با و بدون زخم) تیمار شدند. آزمایش ها به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار صورت گرفت. نتایج در شرایط گلخانه نشان داد که بیشترین طول و تعداد ریشه در تیمار 1 گرم در لیتر IBA (به ترتیب 5/31 سانتی متر و 50/6 عدد) حاصل شد. زخم زنی انتهای قلمه 33/33 درصد تعداد ریشه را افزایش داد. در شرایط درون شیشه نیز بیشترین تعداد ریشه در تیمار 1 میلی‏گرم در لیتر IBA همراه با 2 میلی‏گرم در لیتر پوترسین (6 عدد) و بیشترین تعداد شاخساره با کاربرد هم زمان 25/0، 5/0 و 2 گرم در لیتر IBA + تمام سطوح پوترسین حاصل شد. به صورت کلی به نظر می رسد که کاربرد توام IBA و پوترسین موجب افزایش ریشه زایی قلمه های ورد مینیاتور در شرایط درون و برون شیشه ای می گردد. همچنین زخم زنی انتهای قلمه ها نقش موثری در بهبود ریشه زایی در محیط گلخانه ایفا می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p2665284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!