شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای استقرار برنامه مدیریت دانش منابع انسانی براساس سیستم همسوسازی منابع انسانی (نمونه پژوهش: سازمان های دولتی استان لرستان)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تحولات سریع فناوری، جریان سیال دانش و تغییرات روزافزون، از جمله مشخصه های بارز محیطی به شمار می روند که سازمان های کنونی با آن ها مواجه اند. پیچیدگی های عصر اطلاعات، هزاره جدید را جولانگاه تاخت وتاز سازمان هایی خواهد کرد که قابلیت های متحیرکننده دانش را به خدمت درآورده و با استفاده از آن در ماراتن نفس گیر رقابت جهانی، موفق تر عمل نمایند. ابزاری که این سازمان ها در جهت توفیق و نیل به اهداف خود در دست دارند، سیستم مدیریت دانش است. لذا پژوهش حاضر با شناسایی پیشایندها و پسایندهای استقرار برنامه مدیریت دانش منابع انسانی براساس سیستم آنبوردینگ منابع انسانی انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که از میان آن ها 25 نفر به عنوان اعضای نمونه با روش نمونه گلوله برفی و بر اساس اصل اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. روایی و پایایی مصاحبه پژوهش با استفاده از روش روایی محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کدگذار میان کدگذار تایید شد. همچنین روایی و پایایی پرسشنامه پژوهش با روایی محتوایی و بازآزمون سنجیده شد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل محتوا و روش کدگذاری با بهره گیری از نرم افزار اتلس تی و در بخش کمی از روش نقشه شناخت فازی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهمترین عوامل پیشایندی، مقابله با پدیده اینرسی دانش، پیاده سازی آنلاین برنامه های آموزشی مورد نیاز سازمان، سهولت در دسترسی به اطلاعات و داده های مورد نیاز کارکنان و مقابله با پدیده احتکار دانش سازمانی هستند. همچنین مهمترین پسایندهای استقرار سیستم مدیریت دانش منابع انسانی بر اساس سیستم آنبوردینگ همگامی با سیالیت دانش و تغییرات روزافزون فناوری، افزایش سواد اطلاعاتی و سواد فناوری کارکنان، تشریک تجربیات میان افراد باتجربه و تازه ورود به سازمان و کاهش هزینه های آموزشی و جامعه پذیری سازمانی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p2668785 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!