تاثیر همزمان نانوسید، قارچ کش و قارچ تریکودرما بر گیاهچه های کلزا مبتلا به پوسیدگی سفید ساقه ناشی از Sclerotinia sclerotiorum

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این بررسی، اثر بازدارندگی گونه های تریکودرما به همراه نانوسید و قارچ کش برای مبارزه تلفیقی با قارچ بیمارگر Sclerotinia sclerotiorum مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، اثر جداگانه سه جدایه Trichoderma harzianum، یک جدایهT. virens، یک جدایه T. atroviride و یک جدایهT. koningii  بر سه جدایه عامل بیمارگر (SS1، SS2 و SS3) در محیط کشت PDA دربردارنده 5 سطح از نانوسید(0، 30، 60، 100 و 130 پی پی ام)، به روش کشت متقابل در آزمایشگاه بررسی شد. سپس اثر T. harzianum (1211)، T. koningii (iso2) و T. virens (6011) به همراه نانوسید (سطوح 10 و 30 پی پی ام) و قارچ کش ایپرودیون-کاربندازیم (سطوح 2 و 5 پی پی ام) بر یک جدایه عامل بیمارگر درشرایط گلخانه در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار، مورد ارزیابی قرار گرفت. در کشت متقابل، کمترین درصد بازدارندگی از رشد قارچ اسکلروتینیا، 6 درصد بود که متعلق به تیمارS. sclerotiorum (SS2)  ×  Trichoderma virens (6011) در سطح 10 پی پی ام نانوسید بود. در گلخانه، تریکودرما به دو روش پوشش سطحی بذر و نیز مخلوط با خاک، بکار برده شد و صفات مورد ارزیابی شامل ارتفاع بوته و وزن تر و خشک گیاه بود. در آزمایش اول به روش پوشش سطحی بذر با سوسپانسیون گونه های تریکودرما، بیشترین میزان وزن تر گیاه به تیمارT. harzianum (1211) و بیشترین ارتفاع نیز به تیمار T. koningii (iso2) مربوط بود. در آزمایش دوم به روش کاربرد گونه های تریکودرما به صورت مخلوط با خاک، بیشترین وزن تر و خشک گیاه در تیمار T. harzianum (1211) + 30 پی پی ام نانوسید و بیشترین ارتفاع در تیمار T. harzianum (1211) + 2 پی پی ام قارچ (P≤0.01) مشاهده شد. در مجموع، تیمارهایی که گونه های تریکودرما به تنهایی به کار رفته بود با تیمارهایی که نانوسید و قارچ کش هم اضافه شده بود، تفاوت معنی داری را در وزن تر، خشک و ارتفاع گیاه نشان نداد. به علاوه کاربرد گونه های تریکودرما به تنهایی نسبت به تلفیق آن با نانوسید و قارچ کش، تاثیر بهتری بر صفات رویشی گیاهچه های کلزای مبتلا به این بیماری داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!