مقایسه تاثیر برنامه یادگیری مستقل بومی و یادگیری خودتنظیمی پینتریچ بر اضطراب امتحان دانش آموزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

این پژوهش درزمینه به کارگیری برنامه یادگیری مستقل بومی در نظام آموزشی کشور با هدف بررسی و مقایسه تاثیر برنامه یادگیری مستقل بومی و برنامه یادگیری خودتنظیمی پینتریچ بر اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر تهران انجام گرفت.

روش بررسی

روش این پژوهش نیمه آزمایشی و کاربردی بود و به صورت سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل)، بر روی 45 نفر از دانش آموزان انجام گرفت. جامعه آماری را دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند. روش نمونه گیری، خوشه ای چندمرحله ای بود که 45 دانش آموز به شیوه تصادفی انتخاب شده و در سه گروه 15نفری قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و پرسشنامه استاندارد راهبردهای یادگیری کرمی بود. متغیرهای مداخله در این پژوهش دو روش یادگیری مستقل بومی و یادگیری خودتنظیمی پینتریچ بود. به منظور توصیف متغیرهای پژوهش از شاخص های میانگین و انحراف معیار و برای بررسی نرمالیتی نمرات اضطراب پیش آزمون و پس آزمون، از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده شد. همچنین تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس با آزمون های تعقیبی دانت و بونفرنی و نیز نرم افزار آماری SPSS ویرایش 20 جهت تحلیل داده ها به کار گرفته شد. سطح معناداری برای تمامی آزمون ها 0٫05 بود.

یافته ها

نتیجه حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد اختلاف آماری معناداری در میانگین نمرات اضطراب پس آزمون سه گروه مداخله یافت شد (0٫001>p). نتایج آزمون بونفرونی نیز مشخص کرد اختلاف آماری معنادار مشاهده شده در میانگین نمرات پس آزمون در سه گروه با یکدیگر تفاوت داشتند. این تفاوت به این صورت بود که میانگین نمرات اضطراب پس آزمون از کم به زیاد به ترتیب در یادگیری مستقل بومی و یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و گروه کنترل بود.

نتیجه گیری

برنامه یادگیری مستقل بومی درمقایسه با یادگیری خودتنظیمی پینتریچ تاثیر بیشتری بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان داشته و می توان از این برنامه در راستای کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان استفاده کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!