تاثیر اختلال در سطوح هورمون محرک تیروئید (TSH) بر میزان لقاح زنان نابارور مبتلا به اندومتریوز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارتباط بین اندومتریوز و اختلالات تیرویید و تاثیر متعاقب آن بر نتایج باروری، هنوز بحث برانگیز است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر اختلال در سطوح هورمون محرک تیرویید (TSH) بر میزان لقاح زنان مبتلا به اندومتریوز انجام شد.

روش کار

در این آنالیز ثانویه داده های کوهورت، 179 زن نابارور مبتلا به اندومتریوز به عنوان گروه مورد و 200 زن با تشخیص فاکتور لوله ای یا ناباروری غیرقابل توجیه به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. دو زیرگروه سطوح TSH بالای 5/2 mlU/L (با یا بدون مصرف لووتیروکسین) و سطح TSH کمتر از 5/2 mlU/L با مصرف لووتیروکسین به عنوان بیماران مبتلا به اختلال عملکرد تیرویید و زنان با سطوح TSH کمتر از 5/2 mlU/L بدون مصرف لووتیروکسین به عنوان افراد سالم از نظر تیرویید در نظر گرفته شدند. تعداد فولیکول آنترال و میزان لقاح بین دو گروه مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 24) و آزمون آنووا انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگینTSH در زنان مبتلا به اندومتریوز نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بالاتر بود (43/0-02/0 :CI 95%، 77/0=d Cohen، 02/0=p). وقتی که زنان بر اساس وجود یا عدم وجود اندومتریوز و سطوح سرمی TSH بالاتر از 5/2 mlU/L طبقه بندی شدند، سطح سرمی FSH (76/0=p)، LH(91/0=p) و میزان لقاح (51/0=p) بین دو گروه اختلاف معناداری نداشت.

نتیجه گیری

به نظر می رسد اختلالات تیرویید در زنان مبتلا به اندومتریوز شایع تر است. با این حال، هیچ تاثیر قابل توجهی بر نتایج روش های کمک باروری ثانویه به همراهی با اندومتریوز و سطوح بالاتر TSH وجود نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2669610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!