بررسی فراوانی عوامل باکتریال و تعیین حساسیت دارویی آنها در عفونت گوش خارجی در شهرستان سمناان (82-1379)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از شایع ترین انواع التهاب گوش خارجی (Otitis externa)، عفونت منتشر حاد گوش خارجی (Acute diffuse otitis externa)که به گوش شناگران (Swimmers ear) نیز معروف است. در اکثر موارد، عامل این عفونت باکتری ها می باشند که شایع ترین آن ها Pseudomona aeruginosa و Staphylococcus aureus هستند. افزایش میزان بروز مقاومت های دارویی نسبت به بسیاری از ترکیبات ضدمیکربی باعث عدم کفایت درمان های تجربی در موارد کمپلکس بیماری می گردد. هدف از این مطالعه تعیین عوامل باکتریایی عفونت حاد گوش خارجی و تعیین حساسیت دارویی آن ها می باشد.
مواد و روش ها
از 70 بیمار مبتلا به عفونت حاد گوش خارجی نمونه گرفته شد؛ سپس نمونه ها در محیط تایوگلیکولات، آگار خون دار و مک کانگی تلقیح و سپس گرم خانه گذاری گردید. بعد از رشد باکتری از رنگ آمیزی گرم و محیط های بیوشیمیایی باکتری ها تعیین هویت و سپس با روش کربی بایر حساسیت دارویی آن ها تعیین گردید.
یافته ها
در این مطالعه 2/89% بیماران زن بودند. از 70 بیمار 73 نوع باکتری جدا گردید.(P. aeruginosa (??.?% و (S. aureus (??.?% شایع ترین باکتری های جدا شده می باشند. باکتری های جدا شده در کل، 5/94% نسبت به سیپروفلوکساسین و 89% نسبت به جنتامایسین حساس بودند و کم ترین حساسیت را نسبت به آموکسی سیلین (5/5%)، کلوگزاسیلن (9/10%) و آمپی سیلین (7/13%) داشته اند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که شیوع عفونت حاد گوش خارجی در زنان (2/89%) و در دهه 29 20 بیش تر است هم چنین حدود 90% باکتری های جداشده به آموکسی سیلین و جنتامایسین مقاوم بودند. نتایج این مطالعه در زمینه سن و جنس با مطالعات مشابه هم خوانی ندارد که عوامل زمینه ای مورد اختلاف نیاز به بررسی بیشتر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
135
لینک کوتاه:
magiran.com/p267182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!