اثر محرومیت از بینایی و جنسیت روی استراتژی انتخاب موش صحرایی در ماز شعاعی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ضمن مراحل اولیه تکامل پس از تولد، پیام های حسی از محیط، تکامل سیستم های حسی مختلف را تحت تاثیر قرار می دهند. سیستم بینایی به عنوان یک سیستم مناسب برای ارزیابی نقش تجربه حسی در روند تکامل پس از تولد مورد توجه محققین قرار گرفته است. در این مطالعه اثرات محرومیت از بینایی روی کاربرد علایم بینایی- فضایی در جستجوی ماز شعاعی هشت پر مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
موش های صحرایی 40 روزه از هر دو جنس نر و ماده پرورش یافته در روشنایی (Light-reared، LR) و تاریکی کامل (Dark-reared، DR)، در ماز شعاعی هشت پر در دو جلسه روزانه مورد آزمایش قرار گرفتند. آزمایش ها در سه مرحله انجام گردید. در اولین مرحله غذا (به عنوان پاداش) در هر هشت بازو قرار می گرفت. در مرحله بعد غذا به طور ثابت در چهار بازوی مجاور وجود داشت. در آخرین مرحله، مکان چهار بازوی واجد پاداش در دو جلسه روزانه با هم عوض می شد. تعداد ورودی های صحیح به بازوهای ماز و استراتژی انتخاب بازوهای مجاور در ماز مورد آنالیز قرار گرفت.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان می دهد که هر دو گروه در تعداد ورودی های صحیح به بازوها تقریبا یک سان عمل می کنند. از طرف دیگر در ورود به بازوهای مجاور در ماز، گروه LR برتری واضحی نسبت به گروه DR نشان می دهند. هم چنین در حالی که برخی اختلافات وابسته به جنس در آزمایش های مربوط به تعداد ورودی های صحیح و استراتژی انتخاب بازوهای مجاور در گروه LR مشاهده می شود، اختلافی بین عملکرد موش های نر و ماده در گروه DR وجود ندارد.
نتیجه گیری
در مجموع یافته های این تحقیق بیان گر آنست که فقدان تجربه بینایی می تواند استراتژی انتخاب بازوها در ماز را تحت تاثیر قرار دهد. بعلاوه محرومیت از بینایی می تواند موجب پوشانده شدن اختلاف رفتار وابسته به جنسیت در موش های صحرایی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
151
لینک کوتاه:
magiran.com/p267185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!