بررسی تحلیلی انتقادی تدابیر مراقبت نوزاد از دیدگاه بهاء الدوله رازی طرشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تجربیات سنتی خانواده ها در زمینه مراقبت از نوزادان در بسیاری از موارد معادل آموزه های طب سنتی در نظر گرفته می شود اما اینکه این تجربیات تا چه حد ریشه درآثار مکتوب طب سنتی دارد مشخص نیست.

روش کار

دراین پژوهش مطالب مربوط به مراقبت از نوزادان ازکتاب خلاصه التجارب استخراج شد و سپس با جستجوی مقالات مربوطه درطب سنتی و طب مدرن از پایگاه های اطلاعاتی pubmed,google scholar,iran magazine, و... مطالب دسته بندی شده و در نهایت با دیدگاه های او مورد مقایسه قرار گرفت.

یافته ها

در کتاب خلاصه التجارب راه کارهایی جهت مراقبت از نوزادان هم در زمینه پیشگیری ازبروزعوارض دوران طفولیت و هم در زمینه درمان ورفع این عوارض وجود دارد که از طریق آن بهاء الدوله رازی همچون سایر حکمای قبل از خود سعی داشته است تا این دوران با کمترین آسیب به نوزاد سپری شود. ایشان با توصیه هایی در رابطه با چگونگی حمام کردن نوزاد، نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد، چگونگی قنداق کردن و همچنین با تعیین معیارهای محیط مناسب از نظر نور، صدا و دما سعی در حفظ سلامت نوزاد داشته و همچنین در زمینه درمان برخی از عوارض دوران طفولیت مثل درد گوش، کم خوابی و گریه نوزاد راه کارهایی ارایه کرده است که بخشی از این توصیه ها امروزه موضوع چالش بر انگیزی بین طب سنتی ایرانی و طب مدرن می باشد که قرار است در این تحقیق تا حدودی به آنها پرداخته شد.

نتیجه گیری

 با توجه به تشابه زیاد توصیه های بهاء الدوله رازی با توصیه های سایر اطباء ایرانی قبل ازخود می توان کتاب خلاصه التجارب و یافته های بهاء الدوله را به عنوان نمونه ای کامل از توصیه های اطباء ایرانی در زمینه مراقبت از نوزاد در نظر گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2673957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!