فراوانی استرس هایپرگلایسمی و تاثیر آن بر پیامد بیماری در بیماران کووید 19 مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استرس هایپرگلایسمی یک پاسخ فیزیولوژیک نورو اندوکرین در برابر استرس های پزشکی است و قند خون بالاتراز mg/dl200 در شرایط استرس زا مانند سپسیس، شوک، استروک، تروما، انفارکتوس میوکارد و سوختگی می باشد و ریسک مورتالیتی و موربیدیتی را در بیماران بد حال افزایش می دهد. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی فراوانی استرس هایپرگلایسمی و عوامل مرتبط با آن و هم چنین ارتباط هایپرگلایسمی با شدت و پیامدهای بالینی بیماران بستری با کووید19 بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی تمامی بیماران بالای 18 سال بستری شده با تشخیص کووید19 در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ساری در سال 1399 وارد مطالعه شدند. تشخیص بیماری براساس علایم بالینی، نتایج مثبت در آزمایش های CBC،CRP،ESR  و تست RT-PCR و سی تی اسکن ریه بود. داده های مطالعه با نرم افزار SPSS26 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

در مجموع، 312 نفراز  بیماران مبتلا به کووید19 مورد بررسی قرار گرفتند، که 22 نفر (7/1 درصد) دچار استرس هایپرگلایسمی شدند. بیماران استرس هایپرگلایسمی نسبت به افراد نرموگلایسمی میزان مرگ و میر، بستری در ICU، ونتیلاسیون تنفسی و مدت زمان بستری در بیمارستان بیشتری داشتند، اما فقط از نظر میزان مرگ و میر بین دو گروه تفاوت معنادار آماری وجود داشت (0/046=P).

استنتاج

باتوجه به تاثیر هیپرگلیسمی در پیامد بیماری و میزان مرگ و میر در بیماران بد حال و بستری مبتلا به کووید19 نسبت به بیماران با قند خون نرمال، اهمیت تشخیص به موقع و کنترل مناسب قند خون در این بیماران مشخص می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2674732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!