تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر نوآوری محصول با تاکید بر نقش میانجی برند کارفرما (مورد مطالعه: شرکت های تولیدی متوسط و بزرگ شهر بوشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در سال های اخیر نقش و اهمیت مسیولیت اجتماعی در موفقیت سازمان ها، توجه مدیران را به خود جلب کرده است. در اثر فشار ذی نفعان برای توجه بیشتر به مسیولیت اجتماعی در بنگاه ها، از مدیران خواسته می شود که برنامه های اجتماعی بیشتری را تهیه کنند؛ زیرا این برنامه ها باعث می شود که عملکرد سازمان در جامعه بهبود یابد. تلاش برای برقراری مسیولیت اجتماعی به افراد، به سازمان ها و دولت کمک می کند تا تاثیر مثبتی بر پیشرفت کار و جامعه داشته باشند. بدین ترتیب، هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مسیولیت اجتماعی شرکت، بر نوآوری محصول با تاکید بر نقش میانجی برند کارفرما در شرکت های تولیدی متوسط و بزرگ شهر بوشهر است.

روش

پژوهش حاضر از نظر پارادایم، اثبات گرایی؛ از نظر استراتژی، قیاسی؛ از لحاظ جهت گیری، کاربردی و از لحاظ ماهیت داده ها، کمی و در زمره پژوهش های توصیفی، از نوع هم بستگی و از نظر شاخص زمانی نیز، مقطعی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر را شرکت های تولیدی متوسط و بزرگ شهر بوشهر (100شرکت) تشکیل داده است که با روش نمونه گیری در دسترس، 80 شرکت برای نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسش نامه بوده است. برای سنجش متغیر مسیولیت اجتماعی شرکت، از پرسش نامه استاندارد کارول (1991)؛ متغیر نوآوری محصول، از پرسش نامه یانگ (2011) و متغیر برند کارفرما، از پرسش نامه برتون و همکاران (2005) استفاده شده است. برای بررسی پایایی ابزار گردآوری، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که این مقدار برای کل پرسش نامه 94 درصد به دست آمد. به منظور سنجش روایی ابزار گردآوری داده های پژوهش، از روایی محتوا استفاده شد. برای سنجش روایی محتوایی، ابزار پژوهش در اختیار اساتید دانشگاهی و خبرگان صنعت قرار گرفت. همچنین برای آزمون فرضیه های پژوهش، از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد.
 

یافته ها

نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مسیولیت اجتماعی بر متغیر نوآوری محصول و بر برند کارفرما تاثیر مثبت و معناداری دارد؛ اما برند کارفرما بر نوآوری محصول تاثیر معناداری ندارد. همچنین، در رابطه تاثیر مسیولیت اجتماعی بر نوآوری محصول با نقش میانجی برند کارفرما ارتباط معناداری وجود ندارد.

نتیجه گیری

با عنایت به یافته های حاصل از پژوهش حاضر، به مدیران شرکت های تولیدی متوسط و بزرگ شهر بوشهر پیشنهاد می شود که با توسعه پروژه های مربوط به مسیولیت اجتماعی، به سازمان خود کمک کنند تا شهرت بهتری در میان ذی نفعان داخلی و خارجی پیدا کنند؛ زیرا مسیولیت اجتماعی با امکان ایجاد تصویر جذاب تر، انگیزه بهتر، شهرت بیشتر و توانایی جذب استعدادها، می تواند به ایجاد برند کارفرما کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
722 تا 746
لینک کوتاه:
magiran.com/p2675268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!