طراحی مدلی برای سیاست گذاری سلامت مشارکت محور در سطح محلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

مشارکت سطوح محلی در فرآیند سیاست گذاری سلامت می تواند به عنوان رویکردی برای حل کارآمدتر مشکلات جوامع محلی و پشتیبان نظام سلامت در دستیابی به اهداف خود باشد. هدف این پژوهش نیز طراحی مدلی برای سیاست گذاری سلامت مشارکت محور در سطح محلی بود.

روش کار

این مطالعه ترکیبی در طی سه فاز مرور نظام مند، مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و روش دلفی انجام شد. هدف مرور نظام مند شناسایی عوامل موثر بر مشارکت در سطوح محلی بود که از طریق جست و جوی کلید واژه های Mesh در پایگاه های خارجی PubMed، Web of Science، Cochrane و Scopus و داخلی SID و Magiran انجام شد. هدف مرحله کیفی شناسایی موانع و تسهیل گرهای مشارکت بود که با روش نمونه گیری هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 16 فرد مطلع کلیدی صورت گرفت. ارکان و مولفه های مدل اولیه پس از تدوین، از طریق تکنیک دلفی برای اعتبارسنجی در اختیار صاحب نظران قرار گرفت تا مدل نهایی به دست آید.

یافته ها

عوامل تاثیرگذار برای مشارکت شامل عوامل فردی، محیطی و زمینه ای بود که از مرور نظام مند 21 مقاله به دست آمد. تسهیل کننده ها و موانع، چالش ها، مزایا و معایب مشارکت سطوح محلی در فرآیند سیاست گذاری از طریق نتایج مطالعه کیفی شناسایی شد که در سه درون مایه اصلی شامل فرآیند مشارکت، ذینفعان فرآیند و راهکارهای تسهیل مشارکت دسته بندی شدند. در نهایت مدل سیاست گذاری سلامت مبتنی بر مشارکت در سطح شهرستان با استفاده از دیدگاه صاحب نظران اعتبارسنجی و نهایی سازی شد.

نتیجه گیری

مشارکت در فرآیند سیاست گذاری سلامت مستلزم استفاده از تسهیل کننده ها و حذف یا کاهش موانع است. سطوح محلی از لحاظ مسایل سلامت در ایران درگیر چالش های پیچیده ای هستند که حل این مسایل با مشارکت واقعی خود آن ها امکان پذیر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
477 تا 491
لینک کوتاه:
magiran.com/p2675444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!