بهبود سواد اچ آی وی ایدز معلمان با استفاده از مطالب آموزشی آسان خوان: یک گزارش مختصر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اچ آی وی ایدز یک نگرانی عمده بهداشتی در سطح جهان است. ارتقای سواد اچ آی وی ایدز برای همه یکی از اقدامات مناسب و ضروری در این باره است. لذا هدف از این پژوهش تعیین و بهبود سواد اچ آی وی ایدز معلمان با استفاده از مطالب آموزشی آسان خوان بود.

روش بررسی

 این یک مطالعه به صورت کارآزمایی میدانی بود که در سال 1399 بر روی 200 نفر از معلمان دوره متوسطه اول و دوم شهر اهواز انجام شد. این جمعیت به طور تصادفی به دو گروه مداخله (100 نفر) و کنترل (100 نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سواد اچ آی وی ایدز ایرانیان استفاده شد. با توجه به متون آسان خوان و راهبردهای ابزارهای ارتباطی جایگزین، مداخله طراحی شد. مداخله شامل پمفلت آموزشی و ارسال پیام کوتاه به گروه مداخله بود. یک ماه پس از مداخله، پرسشنامه مجددا به وسیله گروه هدف تکمیل شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون های آماری رگرسیون لجستیک و تی تست تحلیل شدند.

یافته ها

 میانگین سنی و انحراف معیار شرکت کنندگان 80/7±60/41 بود. قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار سواد اچ آی وی ایدز در گروه مداخله برابر با 46/3±1/11 و در گروه کنترل برابر با 54/2±63/9 بود. پس از مداخله، نمره سواد اچ آی وی ایدز در گروه مداخله به طور معنی داری بهبود یافت (001/0>P). از بین متغیرهای جمعیت شناختی متاهل بودن پیش بینی کننده معنی دار سواد آچ آی وی ایدز بود. تحلیل ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که مهارت های درک و جستجو قوی ترین همبستگی را با سواد اچ آی وی ایدز دارند.

نتیجه گیری

 با توجه به یافته های مطالعه، می توان نتیجه گرفت که ارتقای سواد اچ آی وی ایدز از طریق مداخلاتی مانند استفاده از متون آسان خوان و ابزارهای ارتباطی جایگزین، می تواند موثر باشد. با توجه به نقش معلمان در انتقال دانش و مهارت های پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی و انتقال آن، پیشنهاد می شود دوره های آموزشی منظم و مداوم برای تمام معلمان برگزار شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
911 تا 918
لینک کوتاه:
magiran.com/p2676383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!