گزارش 194 مورد کودک مبتلا به هنوخ شوئن لاین پورپورا در کودکان ایرانی

چکیده:
هدف
پورپورای هنوخ شوئن لاین یکی از شایع ترین بیماری های التهابی عروق کوچک و موئینه در کودکان است که با علائم پورپورای برجسته، التهاب مفصل، و درد شکم مشخص می شود. در این پژوهش خصوصیات بیماران، وضعیت بالینی، نتایج آزمایشگاهی و نحوه درمان 194 بیمار مبتلا به پورپورای هنوخ شوئن لاین مورد بررسی قرار گرفتند.
روش بررسی
سن متوسط بیماران 8.9 سال (انحراف معیار 2.782) بود. نسبت مذکر و مونث 69: 125 و همانند گزارش های خارجی حداکثر شیوع بیماری در فصول پاییز و بهار بوده است. عفونت های غیر اختصاصی در بیش از 61.4% موارد به عنوان برانگیزنده بیماری دخیل بود. در حالی که عفونت استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه آدر 26 نفر (20%) وجود داشت.
نشانه های بارز بیماری به صورت تظاهرات پوستی در 95% موارد مشاهده شد. آرتریت و آرترآلژی در 91%، مشکلات گوارشی در 74.7% و گرفتاری کلیوی (به صورت هماتوری و پروتئینوری) در 47.4% کودکان مشاهده گردید.
یافته ها
از نظر آزمایشگاهی کم خونی در 38%، افزایش تعداد گلبول های سفید در 41% و سرعت رسوب گلبول های قرمز بالا در 64%، کشت مثبت حلق از نظر استرپتوکوک در 20% مثبت بود و تیتر بالا رونده ASOT در 14% موارد. سطح سرمی ایمونوگلوبولین آدر 12.1% از بیماران، بالاتر از طبیعی گزارش شد و میزان BUN و کراتنین به ترتیب در 9.7 و 6 درصد از موارد بوده است. کمپلیکاسیون بیماری در 47.7% و مشکلات کلیوی در 30 درصد از بیماران مشاهده شد. حدود 38% از بیماران بدون درمان تحت نظر قرار گرفتند ولی 22% با داروهای ضد التهاب های غیر استروئیدی، 53.6% با پردنیزولون خوراکی، 12.3% با داروهای سیتوتوکسیک و 5% موارد نیز با دریافت پالس متیل پردنیزولون و سیکلوفسفامید درمان شدند.
نتیجه گیری
برای دستیابی به نتایج دقیق تر، مطالعه کودکان مبتلا به هنوخ شوئن لاین بهتر است بیماران مراجعه کننده به درمانگاه عمومی و درمانگاه اورژانس نیز مورد ارزیابی قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
116
لینک کوتاه:
magiran.com/p268388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!